Kan ikke komme med noen garanti
Joakim Lystad kan ikke garantere at moderniseringsprosjektet vil lede til konkrete mål.
– Kan vi nå være trygge på at det som gjenstår i de neste fasene blir løst og ivaretatt, spurte Martin Kolberg, som er leder av Kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Etter mye om og men, og etter det ledende spørsmålet "men du kan ikke gi oss noen garanti?", kom det endelig et klart svar.
– Nei!
Nav-direktør Joakim Lystad kunne ikke komme med noen forsikring eller garanti om at det som gjenstår i de neste fasene av moderniseringsprosjektene vil bli ivaretatt, eller lede til konkrete mål.
Ny høring
Nye opplysninger rundt det omstridte moderniseringsprosjektet førte til at Lystad for andre gang måtte stille opp på Stortinget for å opplyse om ikt-problematikken i Nav.
Kolberg mente at Lystads forklaringer under dagens høring ikke var forenelige med de han kom med under Stortings-høringen den 28. november i fjor.
1,5 milliarder mer
Kostnadene for hele moderniseringsprosjektet var opprinnelig anslått til 3,3 milliarder kroner.
Under mandagens høring kunne Lystad bekrefte at enda 1,5 milliarder kroner kan føres på dette beløpet.
– Du sa at kostnadsrammen lå fast, nå sier du 1,2 milliarder mer. Dette kommer etter at mediene opplyser oss om det, sa Kolberg.
Han krevde derfor en oppklaring av Lystad.
– Det jeg sa var at målene på 3,3 ligger fast. Jeg hadde vekt på målene, forklarte Lystad.
Han innrømmet at det kanskje var noe uheldig å referere til målene, og at han ikke hadde grunnlag for å mene noe om at estimatene fra 2010 fortsatt ville gjelde.
I rute
Lystad kunne også fortelle at Nav nå har gjort endringer.
– Vi har endret planer, strategier, ansvarsplassering og personer, sa han under høringen.
Lystad fortalte at prosjekt 1 er i rute etter de nye planene.
– Men jeg erkjenner at det er tapt penger på endringen, og at vi heller ikke har fått produsert alt det som var planlagt som grunnlag for den videre moderniseringen.