METTET: Kinas appetitt på smarttelefoner er i ferd med å avta, sier analytikere ved IDC.

Storsalget av smarttelefoner i Kina avtar

Smarttelefon-leverandører sender fremdeles enorme mengder til landet, mens markedet er tappet for det meste.

Kinas appetitt på smarttelefoner begynner å avta, med forventninger om at veksten i det en gang så blomstrende markedet faller til ensifret prosentvis økning neste år.

Landet rangeres som verdens største marked for mobile enheter som følge av sitt gigantiske folketall og horder av lokale leverandører som pumper ut billige Android-enheter. I 2013 var etterspørselen på markedet så høy at forsendelser av smarttelefoner til Kina økte med 64 prosent på årsbasis, ifølge analyseselskapet IDC.

Veksten er imidlertid i ferd med å avta i 2014, og vil ifølge IDC sine prognoser nå en årsbasert vekst på om lag 20 prosent. Fremtidig vekst forventes å avta enda mer. – I løpet av de nærmeste årene forventer vi at denne veksten måles i ensifrede prosenttall, sier IDC-analytiker Kiranjeet Kaur.

Smarttelefon-leverandører sender fremdeles enorme mengder til landet, mens markedet er tappet for det meste. I dette tredje kvartalet har Kinas smarttelefon-forsendelser nådd 105 millioner, en økning på kun 1 million enheter i førgående kvartal.

At landets mobiloperatører nylig droppet støtten til mobile enheter har ikke hjulpet utviklingen, snarere bremset smarttelefon-salget ytterligere, sier Kaur.

Der USA kun har en håndfull leverandører, som inkluderer Samsung Electronics og Apple, med anselige markedsandeler, har Kina en hel rekke ulike aktører, både små og store, som alle kjemper for en bit av kaken.  Omtrent 87 prosent av forsendelsene til landet kommer fra leverandører innenriks, slik som nettverksutstyrs-leverandøren Huawei Technologies, pc-utvikleren Lenovo, og rasktvoksende Xiaomi, ifølge IDC analytiker Kitty Fok.

Kinas smarttelefon marked er så mettet at Lenovo, en av landets største smarttelefon-leverandører tidligere denne måneden meddelte at deres periode med hypervekst i markedet er over.

- Hvis du ønsker å vinne er du nødt til å finne nye områder for vekst, sier Lenovos direktør.

For å opprettholde salget beveger kinesiske smarttelefon-leverandører seg utenfor eget hjemmemarked, mot regioner som Sørøst-Asia. Noen få av disse aktørene inkludert Lenovo og Kinas Oppo har hatt en gradvis vekst i markeder som Indonesia og Filipinene ved salg av telefoner for mellom 100 og 200 amerikanske dollar, sier IDCs Kaur.