«Digitale innfødte» er bare tøys
Danske forskere avviser at unge som er nærmest født med en Ipad i hånden forstår informasjonsteknologi bedre.
Dagens unge, de som er født etter internetteksplosjonen er rutinerte databrukere. De scroller og swiper og kommuniserer ved hjelp av memes og Snaps uten å anstrenge seg.
At de av den grunn skal kunne kalles «digitale innfødte», med en nærmest medfødt forståelse av hvordan de digitale hjelpemidlene og mediene faktisk fungerer, blir likevel helt meningsløst, mener danske forskere.
Passivt konsum
Forskerne er derimot bekymret for de unges passive teknologiforbruk, skriver vår søsterpublikasjon Computerworld.dk.
— Det er en stor, men vedvarende myte at barn er digitale innfødte, sier professor i medievitenskap Kirsten Drotener ved Syddansk Universitet, i et intervju med Finans.dk (abonnement).
Det sier Ole Sejer Iversen, professor i informasjonsvitenskap ved Aarhus Universitet, seg enig i. Han påpeker at det er en utbredt misforståelse at det følger brukbare it-kunnskaper med å kunne betjene en Ipad i tidlig alder. Selv om de unge klarer å betjene apper på nettbrett og mobiltelefoner, så har de et ytterst begrenset kjennskap til pc-ene som appene blir lagd på.
— Ut over det å bruke apper, så har det ikke den fjerneste anelse om hva som skjer. Så det er ikke innfødt, det er ureflektert bruk, og det er problematisk, sier Iversen.
Må lære koding
Forskerne påpeker at i framtiden vil det være nødvendig for de unge å ha kjennskap til koding, og også forholde seg kritisk til de virksomhetene som leverer samfunnets digitale infrastruktur.
— Vi lever i en tid der Google har spist oss, og Facebook eier våre data. Å kunne søke etter viten på nett er ikke det samme som å kunne bruke kildekritikk, forstå hvorfor det er viktig med backup, hvordan vi legger fra oss digitale spor, eller hvem som eier våre data, sier Stine Liv Johansen til Computerworld.dk.
Det er liten grunn til å tro at situasjonen er noe særlig annerledes her til lands, så dermed er det all grunn til å styrke it-undervisningen i skolen, og støtte opp under alle frivillige tiltak, slik som «Lær kidsa koding».