Komplett Mobil - størst uten nett
Komplett Mobil har nå 65.000 kunder. Det gjør selskapet til det største uten eget nett. Selskapet mener likevel det er krevende i et marked sterkt preget av to giganter som Telia og Telenor.
Komplett Mobil er et relativt nytt mobilselskap i Norge. Selskapet ble etabler så sent som i 2016. På denne korte tiden har selskapet vokst til nå å omfatte 65.000 kunder. Selskapet eier ikke eget nett, men leier kapasitet hos andre.
– For Komplett Mobil er det selvsagt viktig at vi klarer å opprettholde vekst og stadig få nye kunder, så dette gleder vi oss over. Kundetilstrømningen viser at vi har svært konkurransedyktige abonnement, og vi har som eneste aktør inkludert bruk i populære ferieland også utenfor EU. Dette har blitt tatt veldig godt imot av våre kunder, sier Haakon Dyrnes, leder i Komplett Mobil.
Krevende marked
Markedet for salg av mobilabonnement er sterkt preget av de dominerende aktørene Telia og Telenor. Å bygge opp kundemasse som nyetablert aktør er ingen enkel sak. Duopolet styrker seg ytterligere med Telias nylig godkjente oppkjøp av Get/TDC og til sammenligning er Komplett Mobils markedsandel forsvinnende liten. Likevel, Dyrnes har håp for fremtiden:
- Vi opplever at myndighetene langt på vei har forstått at mangelen på konkurranse i markedet er reell, og at det tas grep deretter gjennom utforming av ny regulering i 2019. Om denne nye reguleringen gir ønsket effekt, vil det bli enklere for de små aktørene å lansere flere nye og bedre tilbud til det beste for norske forbrukere, sier Dyrnes.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) gjennomfører nå sine markedsanalyser og har signalisert at de vil komme med varsel om nytt vedtak før sommeren 2019.