TEST: Mio Moov 580 - Laber storskjerms-gps
Med sin Moov 500-serie tilbyr Mio billige gps-er med stor skjerm - og fint lite annet.
Tidligere i vinter testet vi Mio Moov 500, en relativt rimelig gps med 4,7 tommers skjerm. Vi konkluderte med at den så bra ut og hadde stor og god skjerm, men at den gjorde en relativt dårlig jobb med navigasjonen.
Denne gangen har vi fått storebror Moov 580 Europe Plus til test. På overflaten ser de to enhetene identiske ut. Moov 580 er utstyrt med den samme store og gode 4,7-tommeren og de samme oversiktlige og smarte menyene.
Dessverre er den tilsynelatende utstyrt med samme innmat og programvare som Moov 500. Moov 580 koster rundt 1 000 kroner mer enn lillebror. For den ekstra tusenlappen får du en del ekstra funksjoner, som for eksempel blåtann, tmc (trafikkinformasjon) og tekst-til-tale.
Sistnevnte fungerer omtrent på samme måte som systemet Garmin bruker. I det du kjører vil du få lest opp navnene på gatene du skal ta inn på. En kjekk tilleggsfunksjon som gjør det litt lettere å finne frem i ukjente trakter.
Positivt er det også at Mio har lagt til blåtann, som blant annet lar deg bruke gps-en som håndfrisett til mobilen. Som med de fleste andre navigasjonsenheter vi har testet var mikrofonen også her i svakeste laget for å fungere optimalt. Via blåtann kan du også benytte deg av MioMore, en søketjeneste som fungerer omtrent som en mer avansert og oppdatert versjon av vanlige interessepunkter. Vi fikk ikke til å koble opp vår HTC-telefon slik at vi fikk prøvd ut MioMore.
Moov 580 er også utstyrt med FM-sender, slik at du kan få lest opp alle meldingene via bilens stereoanlegg. Kjekt om du har dårlig hørsel og sliter med å høre meldingene fra den innebygde høyttaleren. Nå skal det sies at høyttaleren er hørbar selv i bilen vi har testet enheten med, utstyrt som den er med rake rør og racinganlegg.
Når det gjelder selve hovedoppgaven til en enhet som dette, navigasjon, sliter Moov 580 med de samme problemene som vi påpekte i vår test av Moov 500.
Enkelt, men svakt
Inntasting av adresser går raskt og smertefritt takket være et solid og smart brukergrensesnitt. Moov 580 lider dessverre av samme irriterende nykke som lillebror 500, nemlig at den har en uvane med å glemme hvilket land du er i så lenge den har vært slått av mer enn et par timer.
Med adressen tastet inn er det bare å sette ut på tur og håpe på det beste. Dessverre blir det også her mest med håpet. Moov 580 virker nemlig noe nervøs. Den mister fort kontakten med satellittene og det skal ikke mer enn middels høye bygårder i Oslo til før den ikke skjønner helt hvor den er. Det samme problemet gjør seg gjeldende i tunneler, selv om det er lettere å tilgi. Vi hadde dog gjerne sett at Mio kunne gjøre som de aller fleste konkurrenter, og simulere turen gjennom tunneler. Slik det er nå vet den ikke helt om den bare skal stoppe helt opp, eller om den skal komme med en liste med alle svingene du skal foreta deg frem til målet.
At enheten i tillegg virker noe upresis og har lett for å låse seg fast på andre veier i nærheten gjør ikke saken bedre.
Du trenger ikke være redd for å ikke komme frem til målet ditt, for det gjør du med Mio Moov 580. Det er bare det at du fort kan regne med å kjøre en del feil på veien dit. Ikke minst gjorde dette seg gjeldende i Oslo, hvor vi valgte å følge gps-ens meldinger til punkt og prikke, og endte opp med å kjøre mye feil.
Konklusjon
Ikke vet vi helt hva som har skjedd. Vi har testet en rekke navigasjonsenheter fra Mio tidligere, og alltid vært godt fornøyd. Med 500-serien har dette dessverre endret seg.
Designen er fortsatt pen, menyene er fortsatt oversiktlige og smarte. Dessverre hjelper det lite når hovedfunksjonen virker dårligere enn tidligere. Navigeringen starter fint med enkel inntasting, og fortsetter relativt hjelpeløst med dårlig satellittkontakt og mange bomturer.
Vil du absolutt ha en Mio med stor skjerm anbefaler vi en eldre modell, eller eventuelt billigste utgave av 500-serien. Velger du sistnevnte får du fortsatt en navigasjonsenhet som ikke holder mål, men du sparer i det minste en tusenlapp.