Apple kaprer mobilannonser
Apple tar annonse-dollar fra Google, Microsoft, Yahoo og Nokia.
Google er i ferd med å miste sitt store forsprang på det amerikanske markedet for annonser på mobile enheter. Apple og nye, uavhengige annonseformidlere gjør nå kraftige innhogg i mobilannonsemarkedet der Google, Microsoft og Yahoo har vært dominerende.
Det er analysefirmaet IDC som nå har gått ut med prognoser som viser at Googles andel av mobilannonsemarkedet i USA vil falle fra 27 prosent i fjor til 21 prosent i år, ifølge Bloomberg Businessweek .
Likt med Google
Apple vil ende likt med Google i år, med en markedsandel på 21 prosent, spår IDC. Dette er en imponerende vekst, sett i lys av at Apple ikke solgte mobilannonser i fjor, kommenterer britiske Macworld .
LES OGSÅ:
Google-tallene inkluderer annonsesalg gjennom AdMob, et annonseringsnettverk som Google kjøpte opp i mai i år, angivelig i sterk konkurranse med Apple.
Microsofts andel av det amerikanske mobilannonsemarkedet kommer til å falle til sju prosent i år, ned fra en markedsandel på 10 prosent i fjor, ifølge IDC.
Yahoo ramler ned fra 12 prosent i fjor til ni prosent i år, mens finske Nokia går ned fra fem til to prosent.
iAd
Apples satsing på annonseformidling i mobilmarkedet er knyttet til tjeneste iAd, som Apple-sjef Steve Jobs kunngjorde i april og som Apple lanserte i juli.
iAd-tjenesten består i at Apple selger annonser og drifter dem via sine servere, mens 60 prosent av annonseinntektene går tilbake til annonsørene. iAd-løsningen sørger for at brukere som klikker på annonsene, ikke blir «sparket ut» av applikasjonen de var i da de klikket på annonsen.
Flere nye, mindre konkurrenter har også meldt seg på dette markedet og kapret markedsandeler, blant andre firmaene Jumptap og Millennial Media, som spås markedsandeler på henholdsvis 13 og 11 prosent i løpet av dette året.
Ifølge IDC vil markedet for annonsering via mobiltelefon i USA fordobles til nærmere 500 millioner dollar (nærmere tre milliarder kroner) i 2010.
Apples forventede markedsandel på 21 prosent i år er ikke helt oppe mot de forventningene som Steve Jobs skapte med sitt utsagn på Apples utviklerkonferanse i juni om at iAd-konseptet til Apple ville kapre halve annonsemarkedet i løpet av året. Derfor er det knyttet spenning til hva som vil skje når iAd-systemet lanseres for iPad i november.