TEST: Navigon 7310 - Sommerens beste navigasjon
Vi har testet et knippe navigasjonsenheter i tide til ferien. Med 7310 kom Navigon igjen ut på topp.
Da vi testet navigasjonsenheter før sommeren i fjor, kom Navigons toppmodell 8110 best ut av det. Skjermen var stor og god, presisjonen på topp og holderen var i en klasse for seg.
Denne gangen har vi fått splitter nye Navigon 7310 til test. Den er faktisk så ny at den i skrivende stund ikke er ute i butikkene. Dette er en modell i et noe lavere prissegment, noe som vises ved at den har noe færre funksjoner enn 8110. Det er likevel mye vi kjenner igjen fra fjorårets testvinner.
Navigon 7310 har en moderne og stilren design, med blank skjermoverflate som dekker hele fronten på enheten. De andre enhetene vi har testet har alle matt skjermoverflate. Den blanke overflaten gjør sitt til at fargene fremstår som veldig klare og fine. Vi fryktet, før vi startet testingen, at den blanke overflaten ville by på problemer, med refleksjoner og vanskeligheter med å se bildet på skjermen. Etter kort tids testing i flott sommervær, viste det seg at vår skepsis ble gjort til skamme. Selv med blank overflate var skjermbildet klart og tydelig.
LES OGSÅ:
Selve enheten plasserer seg midt på treet når det gjelder vekt og tykkelse. Den er slank nok til at du lett får den ned i lommen, men vi mistenker at det kan være en fordel å la den ligge for seg selv der, hvis ikke kan det muligens blir riper i skjermen – uten at vi har testet ut akkurat det.
Menyene plasserer seg et sted midt på treet. De er oversiktlige og fine, med fire elementer i hovedbildet. Valget for ny destinasjon ligger korrekt plassert øverst til venstre. Hovedmenyen er ikke så enkel og oversiktlig som på Garmin eller Blaupunkt, men gjør jobben fint.
Du finner også valg for forhåndslagrede destinasjoner, navigering hjem, samt å vise kartet. På en linje nederst på skjermen finner du valget for å gå til innstillingsmenyen. Her har du svært mye å velge mellom, og det anbefales ikke å rote deg bort i disse menyene med mindre du står stille med bilen.
Når du går inn på valget for ny destinasjon får du ytterligere to valg, adresseinntasting eller navigering til et interessepunkt. Det er også mulig å velge en av tre snarveier, til bensinstasjon, parkeringsplass eller restaurant i nærheten. Enkelt og kjekt.
Flere valgmuligheter
Beregning av ruter kan virke litt tregere enn på de andre enhetene i testen. Samtidig gir Navigon 7310 deg opp til tre rutealternativer på skjermen, hvor de forskjellige tegnes opp på et oversiktskart i forskjellige farger. Øverst får du oransje rute, som er den anbefalte, men du kan også velge mellom to andre alternativer, som kanskje er kortere eller har færre kryss og annet som senker snitthastigheten din. Ofte er det lite tid som skiller de tre, men det kan være andre elementer som gjør at en av dem egner seg best, for eksempel at du får færre stopp og start langs ruten, noe som er både mer behagelig og mer økonomisk.
På omregning, ved avvik fra den planlagte ruten, er Navigon den raskeste i testen. Det er imidlertid snakk om nesten ikke merkbare forskjeller til Garmin og Blaupunkt.
Hjelpsomme kart
Av enhetene vi har hatt til test har Navigon de lekreste kartene, kanskje med unntak av Ndrive, som kan skilte med fotobaserte kart i et lite knippe norske byer. I Oslo vil du få vist bygningene rundt deg i 3D-grafikk, men kun som grå blokker uten grafikk på. Navigon benytter seg også av delvis topografiske kart, som viser høydedrag og fjell, dog ikke helt i riktig skala og høyde. Kartene gir uansett en god indikasjon på hvor du befinner deg i landskapet, og 3D-modellene i Oslo er til meget god hjelp. Det er også lagt til et lite knippe skikkelig 3D-modeller av kjente bygg i hovedstaden, så som stortinget, slottet og andre severdigheter.
Totalt sett var Navigon den pndPND-en som lettest geleidet oss rundt i Oslo, igjen med unntak av Ndrive G800R, mye takket være at 3D-grafikken gjorde det noe lettere å kjenne seg igjen.
Navigon benytter seg av en tradisjonell holder, med en klemme som suger den fast til frontruta. Holderen er omtrent like lang som tilsvarende løsninger fra andre produsenter. Den sitter godt fast i frontruta, men det blir litt langt å strekke seg for å gjøre endringer eller taste inn adresser.
Navigon har utstyrt 7310 med både TMC og blåtann. Dermed er det mulig å koble pndPND-en opp mot en mobiltelefon og bruke den som håndfri. TMC-funksjonen fungerer også fint, og vi fikk flere ganger meldinger om trøblete trafikk lenger fremme. Dessverre var det sjelden mulig å geleide oss rundt saktegående trafikk.
Konklusjon
Navigon 7310 er en lekker liten sak, med meget god skjerm. Til tross for den blanke overflaten opplevde vi skjermen som den beste i testen. Skulle du mot all formodning få problemer med refleksjoner i skjermen, har Navigon lagt med et belegg du kan klistre på skjermen. Dette gjør skjermen mattere, samtidig som den beskytter mot riper.
Kartet er meget oversiktlig, med 3D-modeller som gjør det lettere å kjenne seg igjen. Vi kunne ønsket oss en enda enklere hovedmeny, men valgene innenfor navigasjonsvalget, med snarveier til parkering, bensinstasjoner og restauranter i nærheten veier opp for mye av dette.