Hvor mye må det egentlig tåle?
KRONIKK: For kort tid siden leste jeg en artikkel om en ny smarttelefon som skulle tåle en halvtime under vann. Noe som virket fantastisk til jeg senere leste at dette på ingen måte stemte. En test viste nemlig at telefonen på ingen måte var særlig glad i det våte element. Berøringsskjermen tok kvelden og bobler fant veien inn i kameraet.
Det fikk meg til å tenke på hvor viktig det er å holde det man faktisk lover. Jo, det er selvsagt gøy å se alle disse testene der telefoner og nettbrett kjøres over av tankser, sprenges i luften eller kastes i veggen. Men hvor robust trenger teknologien egentlig å være?
Det finnes ikke et enkelt svar på det spørsmålet. Det er avhengig av hva slags virksomhet det er snakk om. Skal utstyret passe de som er ute i felten, bak en pult på kontoret eller henger oppe i en mast store deler av arbeidshverdagen? Det som er sikkert er at tøffe bransjer krever tøffe produkter.
Det kan jeg si av den enkle grunn at jeg jobber i et selskap som kontinuerlig jobber med å utvikle robust teknologi. I mange år har vi har vi utviklet og produsert teknologi skreddersydd for mennesker som jobber i miljøer med fukt, møkk, støt og uhell.
Feil på harddisker og ødelagte skjermer er ofte resultatet hvis man mister en vanlig PC i bakken. Det er nettopp denne type uhell våre enheter er utviklet for å tåle. Vi har for eksempel slipptester som varierer fra en, to til tre meters fallhøyde. Hver test utføres hele 26 ganger.
Jeg vil derfor slå et slag for at flere produsenter har fokus på å sikre at produktene som markedsføres er pålitelige og lever opp til sine lovnader. Enkelt og greit for at næringslivet generelt skal kunne stole på sine it-investeringer.
I motsetning til smarttelefoneksempelet, som på ingen måte holdt hva den lovte, kan jeg garantere at våre produkter takler den støyten de sies å tåle. Det arbeider vi for hver dag – og det er vi stolte av.
Jan Kaempfer jobber i Panasonic Computer Products Solutions.