FLYRUTE: Det skraverte området viser flyruta i Oslo havn. (Foto: Oslo Havn KF)

Kan oppleve spektakulære lys på himmelen

De nærmeste dagene kan Oslofolk oppleve et spektakulært syn når grønt laserlys fra fly skal kartlegge detaljer under og over vann ved Oslo havn.

Publisert Sist oppdatert

Det er trolig onsdag 14.desember mellom 10 og 14 at et kraftig grønt lys kan bli synlig over Oslohimmelen. Det er nemlig laserstråler fra et fly i lav høyde som borrer gjennom vannet og ned på sjøbunnen mellom Ekebergåsen, Bygdøy og Nesodden.

Over og under

Grønn laser

  • Laserskanning fra fly med bruk av Lidar-teknologi
  • Teknologi under uttesting som kombinerer kartlegging av landareal og grunne sjøområder
  • Grønn laser i Oslo havn er et pilotprosjekt finansiert med 50 prosent fra prosjektet Norsk digital havneinfrastruktur og 50 prosent fra Nasjonal detaljert høydemodell
  • Målet er å få gode og ferske data over dypdeforhold i nærområdene til havnen
  • Oslo havn er valgt på grunn av plassering og at vannet her er grumsete
  • Flybåren laserteknologi for sjøkartlegging er tidlegere testet ved Fjøløy og Klosterøy for Marine grunnkart kystsone i Rogaland og ved øygruppene Helligvær og Bliksvær i Nordland
  • Underleverandør er Field Group

– Havner skaper store verdier i hele landet og er viktige hjørnestener i norske kommuner. Digitalisering av havnene vil øke verdiskaping og forbedre beredskapen, både for skipstrafikken, havnene og kommunene, sier kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik i en pressemelding.

Ni norske havner, inkludert Oslo havn, arbeider sammen med Kartverket om å digitalisere havnene i et prosjekt som er finansiert av Kystverket og prosjektdeltakerene. I Oslo blir grønn laser testet for å se hvordan kystnære område kan bli kartlagt mer effektivt.

– Med denne laserskanninga leverer vi en svært viktig bit i puslespillet der Oslofjorden blir kartlagt i minste detalj. Vi kommer et stort skritt nærmere en 100 prosent komplett digital terrengmodell som er felles over og under vann. Modellen utgjør fundamentet framtidig kunnskap vil bli bygd på, sier kartverksjef Johnny Welle i Kartverket.

Store miljøgevinster

Digitalisering av havnene gjør seilingen inn til havn sikrere, reduserer liggetiden og ventetiden for skipene ved kai.

–Båtene får sammenhengende data helt fra sjøbunnen og inn på kaianlegget. Med mer detaljert informasjon kan skipene bedre regne ut nøyaktig hvor mye last de kan ha og legge inn presise sikkerhetsmarginer, sier Welle.

Når båtene bruker mindre tid på seiling og venting i havnen, slipper de også ut mindre CO2. Bare for de ni norske havnene som nå blir digitaliserte, kan utslippene bli redusert med cirka 120.000 tonn CO2. Det er om lag en tiendedel av de samlede utslippene fra norsk innenriks luftfart (2017-tall).

Effektiv digitalisering

– Digitalisering vil revolusjonere havnene, fastslår Hege Berg Thurmann i Oslo Havn KF som er prosjekteier. Nå blir det lagt til rette for autonome skip og havneoperasjoner.

GRØNN: Slik fungerer laseren som skal kartlegge Oslo havn. (Foto: Oslo Havn KF)

– Når de digitale løsningene blir tatt i bruk, vil det endre hele måten å drive havner på. Systemene som blir utviklet nå, blir tilgjengelige for alle norske havner, sier Berg Thurmann.

Det blir blant annet utviklet digital kai- og tjenestebestilling som erstatter e-post og manuelt arbeid. Når et fartøy skal seile inn til en havn, blir sendt i snitt 117 e-post fram og tilbake mellom skipet og havnen.

Med ny digital plattform for samhandling og kommunikasjon mellom skip og havn, kan kaptein og havnesjef oppdatere bestilling av kaiplass og fortøyingsplan i sanntid uten en eneste e-post.