LEDER | Kompetanse

Det er realfag, dummen
Norge sliter med skrikende mangel på realfagskompetanse. Det er i ferd med å bli gammelt nytt, men like viktig som før.
Denne uken slapp NHO sitt årlige kompetansbarometer. Den estimerer at NHO-bedriftene i 2024 manglet 33.900 personer med riktig kompetanse. Generelt oppgir hele seks av ti bedrifter at de mangler kompetanse i virksomheten.
Det er innen håndverksfag og ingeniør/tekniske fag at kompetansemangelen er størst, men også behovet etter IKT-kompetanse er vesentlig. 24 prosent av NHOs medlemmer oppgir at de har mangler på dette området.
Oppmerksomheten rundt AI har selvsagt også nådd NHOs medlemmer. Her er det spesielt store utfordringer. 67 prosent av bedriftene mener at de mangler kunnskapen for å implementere og bruke kunstig intelligens.
Det er farlig å legge for mye i denne type undersøkelser. Alle bedrifter vil, nesten uansett situasjon, mene det finnes en uforløst oppside i å rekruttere inn ny kompetanse. Det er jo alltid mulig å bli bedre på noe, uten at det betyr at bedriften vet akkurat på hva og, ikke minst, har økonomiske muskler til å ansette flere medarbeidere.
Likevel har NHO rett når de slår fast at Norge står i en realfagskrise. Og den er ikke ny.
Sammensatt problem
Skiftende regjeringer har prøvd å bøte på problemet, men det har ikke blitt mindre, snarere større. Som med andre sider av pedagogikken i Norge mangler det ikke på forskning på årsakene. Men sammenhengene er sammensatte og rotet dypt i psykologiske og sosiologiske mekanismer i samfunnsutviklingen. Det er derfor ikke spesielt trivielt å få en oppvoksende generasjon til å bli motivert og fasinert av realfag, hvis den faktisk ikke er det.
Norge står i en situasjon hvor vi både skal bli ledende i et grønt skifte og – med en god dose teknologi – må utvikle både privat og offentlig sektor for å hold liv i en bærekraftig velferdsstat.
Men det finnes gode grunner til å ikke gi opp. Norge står i en situasjon hvor vi både skal bli ledende i et grønt skifte og – med en god dose teknologi – må utvikle både privat og offentlig sektor for å hold liv i en bærekraftig velferdsstat. Dermed blir den manglende realfagskompetansen en kritisk kode å knekke.
Computerworld vet ikke hva som er riktig oppskrift. Sannsynligvis handler det om tiltak som må begynne tidlig i barnehage/skoleløp, det inkluderer kompetente lærere med de riktige rammevilkårene og god kommunikasjon rundt hvilke karrieremuligheter som finnes for dem som vil gå i en realfagsretning.
Uansett. Poenget er at det er vanskelig å holde oppmerksomheten oppe på problemer som vedvarer. Realfagsmangelen er et slikt problem. Derfor må vi ikke glemme å snakke om det.