Lisenskrangler med Mamut

Mamut lar deg ikke reinstallere programvare uten serviceavtale, hevder kunde. Det er ikke tilfelle, sier Mamut-sjef Eilert Hanoa.

Publisert Sist oppdatert
Daglig leder Børre Johansen i PCdoktor er frustrert over Mamut. På vegne av en kunde har han tatt kontakt med selskapet for en reinstallasjon av Datax faktura pluss. Det har ikke vært så enkelt.

Johansen hevder supportavdelingen i Mamut lenge nektet å gi kunden en ny aktivert lisenskode uten kjøp av en serviceavtale.Saken er nå løst, men bare etter lengre tids press og mange telefonsamtaler, slår Johansen fast.

-- Vi trengte bare en lisenskode for å installere den samme programvaren. Det ville ikke support hos Mamut hjelpe oss med. Det mener jeg er helt uholdbart. På all annen programvare går dette helt greit, sier Johansen.

Reinstallasjon greit

Administrerende direktør Eilert Hanoa i Mamut hevder at at alle som skal innstallere den samme programvaren, skal få lisenskode til å gjøre dette uten påslag. Serviceavtale er bare nødvendig hvis det er snakk om en oppgradering av produktet.

-- Våre skal kunder får aktivert lisenskoden ved reinstallering, så lenge det er snakk om en oppgradering. Det er vår policy, sier Hanoa.

Johansen klager også på at ventetiden på kundestøtte hos Mamut er svært lang.

-- Det er forferdelig vanskelig å komme i kontakt med selskapet. Ventetiden på telefon i det siste har vært på mellom en halv time og tre kvarter, sier han.

Hanoa bekrefter supporttelefonen har vært og er en flaskehals.

-- Det har vært lang ventetid på support i januar. Det skyldes blant annet økningen i moms til 25 prosent, noe mange av våre kunder har spørsmål rundt. Dette er beklagelig, men vi er klar over det og jobber med forbedring, sier Hanoa, som forteller at ventetiden på kundestøtte i Mamut normalt skal være under fem minutter.