Din mobile lommebok

Hvis Contopronto får viljen sin, vil du snart foretrekke å betale med mobiltelefonen i stedet for Visa-kortet ditt.

Publisert Sist oppdatert

- Luup betyr egentlig ingen verdens ting, åpner Thomas Bostrøm Jørgensen, toppsjef i selskapet Contopronto, hvis merkevare han er i gang med å forklare navnet på.

- Det er bare en kul måte å skrive "loop" på. Det er fengende og progressivt, konstaterer han.

Lesere som har fulgt Computerworld i noen år, kjenner kanskje igjen selskapet. I 2004 mottok Contopronto en av Europas første lisenser for å utstede elektroniske penger over mobilen. Systemet har i ettertid blitt omdøpt til Luup.

Det er ikke mange som har hørt om Luup i Norge. Hovedgrunnen er at virksomheten i første rekke ligger utenfor landets grenser, til tross for at hovedkontoret befinner seg på Majorstuen i Oslo. Nærmere bestemt har hovedmarkedene så langt vært Tyskland og Storbritannia. Men ambisjonene er atskillig høyere enn som så.

På plass i Emiratene

Før vi går nærmere inn på ambisjonsnivået, kan en kort presentasjon av løsningen være på sin plass. Luup er kort fortalt en betalingsløsning for mobil- og internetthandel. Det vil i praksis si at mobiltelefonen din kan fungere som en lommebok. Når du betaler med Luup kan du velge om kjøpet skal belastes bank-eller kredittkort, bankkonto eller elektroniske penger i Luup-lommeboken. Målet er intet mindre enn å skape verdens største nettverk for betalingstransaksjoner med mobiltelefonen.

Contopronto har grunnet ulike internasjonale regler flere forretningsmodeller. Disse kan fort kan virke overveldende og forvirrende for utenforstående, men hovedpoenget er å inngå partnerskap med finansielle institusjoner rundt om i verden for å kunne tilby betalingsprosessering og egne mobile kontoer. Selskapet har eksempelvis nylig signert en avtale med The National Bank of Abu Dhabi, og tjenesten lanseres allerede i mai.

Sender penger hjem

Få år etter oppstarten ble det mer og mer tydelig at Norge ikke var det beste markedet for slike løsninger. Derfor ble fokuset vendt mot utlandet, og som nevnt Storbritannia og Tyskland. Løsningen har slått spesielt godt an i sistnevnte land.

- Tyskerne liker forhåndsbetalte produkter. Da har de full kontroll, hevder Jørgensen.

Engelskmenn, derimot, foretrekker å kjøpe først og løse pengesituasjonen etter hvert. Derfor vurderes fortløpende ulike modeller til det britiske markedet.

I Tyskland fungerer Luup, eller Luupay, som de har valgt å kalle seg der, som en bank med elektroniske penger. Her tjener selskapet på transaksjonsgebyrer fra kundene. I andre land fungerer Luup mer som et mobilt betalingsnettverk, hvor det er bankene som fungerer som kunder.

Nå er målet å vokse videre både innad i og utenfor Europa. Spesielt Midtøsten, Sørøst-Asia og Nord-Afrika er spennende markeder med store muligheter, mener Jørgensen. Her sender nemlig privatpersoner store beløp regelmessig. Et høyt antall mennesker fra Afrika og Asia jobber i andre land, og sender kontinuerlig penger hjem til familien.

- Dette transaksjonsmarkedet eies i dag av aktører som Western Union, som tar klekkelige gebyrer for overføringene. Ved å sende pengene gjennom mobilen er prosessen mye enklere og billigere, forklarer Jørgensen.

- Sikkerhet er vel en stor utfordring med en slik løsning?

- Egentlig er det ganske enkelt. Vi opererer med solide autentiseringsløsninger, og banken er ansvarlig for selve transaksjonen.

Vrien rekruttering

I dag jobber rundt 60 ansatte med videreutvikling, support og salg av Luup-systemet. Samtidig har Contopronto en rekke ledige stillinger ute. Det har de hatt ganske lenge, for Jørgensen og kompani er særdeles kresne på hvem som skal få jobbe hos dem. Han har sett seg nødt til å lete utenfor landets grenser for å finne riktig kompetanse, og hele 22 nasjonaliteter er nå representert i selskapet.

Det har vist seg spesielt vanskelig å finne mennesker med riktig bakgrunn fra salg og markedsføring. Relevant erfaring fra finansmarkedet er et must, og helst skal kandidaten ha jobbet for selskaper som Visa og Mastercard. Slike folk finnes det ikke mange av i Norge.

Jørgensen foretrekker likevel å bli værende i Oslo, da det er lagt ned store investeringer i utvikling her.

- Men det er klart at dersom vi ikke klarer å understøtte veksten med å få tak i folk må vi kanskje se oss nødt til å flytte, vedgår han.

Contopronto

Virksomhet: Betalingsløsninger for mobiltelefonen

Etablert: I 2000. Første betalingsløsning ble lansert i 2002.

Hovedkontor: Majorstuen i Oslo. Har ellers kontorer i Tyskland, Storbritannia, Shanghai og Dubai

Konkurrenter: Ingen med samme modell. Paypal Mobile fungerer direkte mot forhandlere, men ikke mot banker. Enkelte mobiloperatører har begrensede tjenester

Ambisjon: Å bli for mobil betaling det Visa er for kortindustrien

Liten i utlandetNorsk eksport av programvare beløp seg til 4,3 milliarder kroner i 2007, ifølge IKT-Norge. I denne artikkelserien ser Computerworld nærmere på mindre, norske selskaper med store ambisjoner i utlandet.