Mobilt halleluja

Er du tom for småpenger når du skal gi kollekt i kirken? Eller har du glemt kortet i baren når du skal ta taxi hjem? Fortvil ikke, Mobileaxept har løsningen.

Publisert Sist oppdatert

Tenk deg at du sitter i kirken en søndags formiddag. Du skal akkurat til å ta imot kollektbøssen når du innser at du ikke har fem øre i kontanter på deg. I stedet fisker du frem mobilen av lommen, sender en sms, og kollekten er donert.

Et annet scenario kan være at du er ute og spiser på restaurant før du skal på kino. Ting tar tid, og du må løpe for å rekke filmen. I stedet for å vente på at kelneren skal vie deg oppmerksomhet og komme med regningen, kan måltidet betales ved hjelp av få klikk på mobilen. Kvittering følger på sms.

Dersom daglig leder Helge Krøgenes, forretningsutvikler Lars Sigve Bilstad og resten av Mobileaxept får det som de vil, er dette kun to av en rekke bruksområder for mobil betaling som vil være på plass i løpet av kort tid.

Populær evangelist

Norske Mobileaxept har nemlig patent på en løsning som skal gjøre slik handel enkel og sikker. Hemmeligheten ligger i direkte kontakt med kredittkortleverandørene. Dette innebærer at du som bruker registrerer kredittkortet ditt én gang, slik at selve mobiltelefonen blir ditt nye kredittkort. Deretter kan du handle via sms eller wap, og beløpet trekkes automatisk fra kortet ditt.

På den måten slipper man unna dyre gebyrer fra mobiloperatører eller stadig påfylling av mellomkontoer, som enkelte andre aktører opererer med. Informasjonen lagres ikke i mobilen, men bak brannmuren til Visa og Mastercard.

- Mobilen kommer til å bli en stor og viktig kanal for det kommersielle landskapet. Med vår løsning kan man foreta kjøp direkte uten å være forhåndsregistrert noe sted. Registreringen skjer i selve kjøpsøyeblikket, forklarer Krøgenes.

De første kundecasene er utvilsomt noe spesielle. Blant annet har det amerikanske donasjonsmarkedet fått teften av løsningen. Den populære tv-evangelisten og musikkartisten Edward John preker stadig til millioner av mennesker via sitt tv-program på kanalen God TV.

Etter hver opptreden ønsker tusenvis av religiøse tv-tittere å snakke med mannen, noe evangelistens sentralbord ikke klarer å håndtere. Derfor har han valgt å bruke Mobileaxepts løsning, slik at alle som ønsker å høre mer på ham kan sende en melding med mobilen. De vil da motta jevnlige oppringinger fra John, hvor han serverer et slags "dagens ord". Beskjeden er riktig nok forhåndsinnspilt, men mulighetene for massedistribusjon og solid inntjening er upåklagelige.

Enklere taxitur

Religion er et gjennomgående tema blant selskapets kunder så langt. Systemet er godt egnet for frivillige organisasjoner, og benyttes derfor også av Den Kristne Menighet, Pinsekirken i Bærum, Evangeliesenteret og Levende Ord Bergen, for å nevne noen.

Mobileaxept har også fått på plass en omfattende avtale med drosjeselskapet Christiania Taxi, som i disse dager åpner for betaling av taxituren med mobilen i sine 120 drosjer.

- Samtidig blir betalingsprosessen enklere for taxisjåførene, som slipper problemer med folk som ikke kan eller ønsker å betale for seg, supplerer Bilstad.

De to ser også for seg restaurant- og kantinenæringen, coaching og håndverkere som aktuelle forretningsområder fremover.

Selve forretningsmodellen kan variere fra kunde til kunde. Noen ganger får selskapet en andel av beløpet det handles for, mens ved andre anledninger kommer inntektene fra tekstmeldingene. Foreløpig er selskapet representert i Norge, Danmark, Sverige og USA, men ambisjonene er adskillig høyere enn som så. Ønsket er å ha mesteparten av forretningen internasjonalt, samtidig som alt rutes fra Norge. Markedsføringen skjer i stor grad gjennom de etablerte kundene.

- Når Edward John forteller til sine 150 millioner seere at de kan bruke Mobileaxept, er dette god reklame, konkluderer Krøgenes.

Men, som med alle nye betalingskanaler, trenger tanken å modnes før mobil betaling blir allemannseie.

Mobileaxept

Virksomhet: Betalingstjenester med mobiltelefonAnsatte: Syv personer, men har satt ut drift.

Etablert: I 2003. Løsningen vært operativ siden 2006.

Omsetning: Rundt 300 000 kroner i 2007 (oppstartsår). Har laget en optimistisk prognose frem mot 2010, med henholdsvis 6, 4 millioner for 2008, 48 millioner for 2009 og 96 millioner for 2010, forutsatt ytterligere investeringer.

Hovedkontor: Lysaker i Oslo

Konkurrenter: Har noen indirekte konkurrenter gjennom mobilhandel med betaling via mobilregningen, samt norske Contopronto (tidligere omtalt i denne spalten). Men selskapet har patent på sin løsning, og har derfor ingen direkte konkurrenter.

Ambisjon: Å bli Paypal for mobilen.

Liten i utlandetNorsk eksport av programvare beløp seg til 4,3 milliarder kroner i 2007, ifølge IKT-Norge. I denne artikkelserien ser Computerworld nærmere på mindre, norske selskaper med store ambisjoner i utlandet.