Sonos vil ha slutt på «det stille hjem»
Teknologien i våre stadig mer oppkoblede hjem brukes galt og skaper mer isolerte familiemedlemmer. Det vil Sonos gjøre noe med, og lanserer ny lydløsning.
BOSTON: Lydproduktselskapet Sonos, som er blant de fremste på nettverksbaserte lydløsninger, bruker sosiologiske studier til å påvise at annerledes bruk av hjemmeteknologien vil gi oss bedre liv.
Til og med erotikken vil blomstre hvis vi lytter mer på musikk sammen i stedet for å leve atskilt bak hver vår TV-skjerm eller fordypet i hvert vårt nettbrett, med hodetelefonen på for å unngå å høre – eller forstyrre – hverandre, hevder Sonos.
Lytt sammen!
Det var under lanseringen av et nytt og avansert lydsystem for hjemmekino- og musikkanlegget i stua, Sonos Playbase, at Sonos presenterte en omfattende sosiologisk studie som viste at vi bruker teknologien på helt feil måte i våre stadig mer oppkoblede hjem.
Teknologien isolerer og atskiller oss. Nå må vi begynne å høre på musikk sammen – og bli lykkeligere, var budskapet fra Sonos. Mer om undersøkelsen straks, først litt om Sonos Playbase, som Computerworld/PC World Norge fikk en forhåndstitt på i østkyst-hovedkvarteret til Sonos i Boston.
Sonos Playbase
Sonos har forholdsvis få produkter og bruker lang tid på å lansere nye. Utviklingen av Playbase har tatt mer enn tre år.
Sonos-ingeniørene og -designerne bestemte seg for at produktet skulle løse mange problemer knyttet til hjemmekinoløsninger. Først og fremst skulle det være enkelt, uten virvaret av ledninger som preger slike løsninger.
Strømledning og én kabel til TV-en er alt som trengs. Resten ordnes trådløst fra mobil – IOS eller Android. Som for eksempel musikkavspilling fra Spotify, Apple Music og andre strømmetjenester – Sonos tilbyr forbindelse til over 80 musikktjenester. Alt via wifi; Sonos synes Bluetooth er for lett å forstyrre.
Løsningen skulle til og med være så enkel at man får full hjemmekinoopplevelse med bare én enhet, selv om det er fullt mulig henge på en Sonos-subwoofer og et par små Sonos-høyttalere bak sofaen for et fullt 5.1-anlegg. Alt trådløst, vel å merke.
Datamaskinteknologien i Sonos Playbase analyserer lydgjengivelsen i rommet og beregner refleksjoner som gir både stereo- og surround-opplevelse av lyden selv fra den ene boksen på TV-bordet.
Luft- og lydtester
Enheten, bare 5,8 cm tykk, inneholder da også hele ti høyttalere for å gi skikkelig lydkvalitet. Seks mellomtone-høyttalere, tre diskanthøyttalere og én basshøyttaler. Sistnevnte svinger seg gjennom kabinettet for få nok størrelse – og luft – til oppgaven.
Sonos-folkene har eksperimentert med luft- og lydgjennomstrømmingen og endte opp med å borre 43.000 hull foran og på siden av kabinettet. Små foran for ikke å ødelegge designen, gradvis større på sidene for å få ut mer basslyd. Her har det vært mye prøving og feiling før man ble fornøyd, fortalte ingeniørene vi traff i Boston.
Et av målene var at enheten skulle være like velegnet til musikk som til TV- og film-lyd. Førsteinntrykket fra lydprøvene i Boston – både i Sonos-lokalene og i en demoleilighet i byen – var gode. På Sonos-vis kan man plassere ekstrahøyttalere trådløst andre steder i boligen, for eksempel for at man fortsatt skal høre TV-lyden når man går på kjøkkenet for å koke kaffe.
SonosNet
Bakgrunnen for denne muligheten er at Sonos-systemet er basert på et proprietært AES-kryptert peer-to-peer-nettverk kalt SonosNet der hver tilkoblet enhet kan spille av et bestemt innhold, om ønskelig synkronisert med innhold som avspilles i en annen sone.
En siste store utfordring for Sonos var å ta konsekvensen av at over 70 prosent av oss lar være å henge flat-TV-ene våre på veggen, selv om det er det de egentlig er designet for. Lydplankene som mange av oss har i stua, inkludert Sonos’ egen Playbar, er egentlig myntet på å ligge foran TV-er som henger på veggen.
Playbase-konseptet går ut på at lydenheten skal ligge under TV-en, og den tynne enheten er bygd for å tåle vekten av en TV på 35 kg.
Senere i år vil Playbase, som andre Sonos-høyttalere, få stemmestyring.
Norsk pris på Sonos Playbase når produktet kommer i salg i april, vil være cirka 7.000 kroner inklusive mva.
Store forventninger til Norden
Sonos har store forventninger til de nordiske landene når det gjelder mottakelsen av Playbase.
– Skandinaver har vært i fremste rekke når det gjelder å ta i bruk strømmetjenester, og vi er veldig fokusert på Skandinavia som et marked og en kultur som er innstilt på å være tidlig ute med å ta imot noe som også kommer til resten av verden etter hvert, sa Sonos’ markedsføringssjef Joy Howard i en samtale med PC World Norge.
Ifølge Sonos vil tallet på folk som bruker strømmetjenester for musikk globalt snart nærme seg 100 millioner mennesker.
– Ja, vi har jo satset fremtiden vår på strømmetjenester, sa Howard og la til: – Vi har ventet på at Wifi-utbredelsen ville komme opp på et nivå der den kan bidra til å gi folk den rette musikkopplevelsen, og det føler vi er i ferd med å skje nå.
Apple-inspirert?
Sonos legger stor vekt på stil og design på sine produkter og på presentasjonen av dem, og da er det ikke unaturlig å spørre selskapets designsjef, Dana Krieger, om det er riktig som noen har antydet at Sonos har hentet inspirasjon fra Apple.
Krieger er med på sammenligningen et stykke på vei, men understreker samtidig at Sonos er veldig opptatt av feedback fra sine brukere. Bakgrunnen for utsagnet er at Apple har hatt ord på seg for å legge liten vekt på markedsundersøkelser og meningsmålinger. Revolusjonerende nyskaping får man ikke ideer til ved å spørre brukerne. De vil bare ha forbedringer av det de allerede har og kjenner til.
– Vi får mye feedback og informasjon fra vår kundebase om hvordan får bor og lever, og dette er kritisk informasjon for oss. Men likheten er nok for eksempel at utgangspunktet for Playbase var observasjonen av at 70 prosent av TV-ene ikke blir festet på veggen. Informasjonen om dette fikk vi da vi snakket med kundene om deres Playbar-installasjoner – lydplanken som Sonos har lanserte tidligere. Brukerne sendte oss bilder av sine Playbar-installasjoner som de var veldig godt fornøyd med, men vi så umiddelbart at her var det mye som kunne gjøres bedre, selv om brukerne selv ikke innså det. Dét er nok et likhetstrekk med Apples tenkning.
– I hvilken grad kolliderer Sonos’ minimalistiske design med brukernes ønske om å ha mest mulig kontroll? Er det noen konflikt der?
– Ja, det er alltid et spørsmål om balanse. Tar vi bort for mye, blir brukeropplevelsen skadelidende, og beholder vi for mye, blir brukeropplevelsen skadelidende på en annen måte. Så man må kontinuerlig ha dette under oppsyn. Et eksempel er knappen vi har beholdt for å starte konfigureringen. Denne kunne vi ha greid oss uten, men vi har valgt å beholde den, for da er det så lett å starte å bruke enheten, selv om dette kanskje er en knapp som brukeren bare benytter én gang i produktets levetid, sa Krieger.
Det stille hjemmet
Studien som lå til grunn for Sonos-påstanden om «The Silent Home», var en spørreundersøkelse blant 9.000 forbrukere i ni land, deriblant de skandinaviske landene.
Sonos-folkene konkluderer med at vi fått «The Silent Home», som er det motsatte av hva alle tv-ene, dataskjermene, nettbrettene, mobilene og spillkonsollene skulle tyde på. Vi isolerer oss i hvert vårt hodetelefonsett, lytter til hver vår musikk, er på sosiale medier med andre og fokuserer på mailkontakt med folk utenom familien.
Her er noen av funnene: 46 prosent av oss har mer samhandling med andre via teknologi enn med familiemedlemmer, 58 prosent av oss har ikke tid til å gjøre ferdig alle dagens oppgaver, 60 prosent av musikkelskerne blant oss lytter mindre til musikk nå enn da vi var yngre, 44 prosent av oss føler seg som hodetelefongissel, og lydløsningene i stua er overdimensjonerte, kompliserte å sette opp og blir fort avleggs. Teknologien som skulle frigjøre oss, er i stedet blitt et fengsel.
På spørsmål fra PC World Norge om hvorfor løsningen ikke bare er å skru av all elektronikken og begynne å snakke sammen i stedet for å lytte til musikk, svarte Sonos’ markedsføringssjef Joy Howard slik:
– Når vi snakker om å lytte bedre, mener vi ikke bare det å ha en bedre opplevelse av å høre på musikk hjemme, men vi tenker også på betydningen av å lytte bedre til hverandre. Det er et ideal vi slåss for hver dag på vegne av hele verden, og som vi også prøver å ta vare på her på kontoret og som vi oppfordrer til hjemme også, sa Howard.
For dem som har funnet veien ut av uføret, sier 86 prosent at opplevelsene de har sammen, enten det dreier seg om romantikk eller andre høydepunkter i tilværelsen, oppleves enda sterkere når det de hører i bakgrunnen er den riktige musikken, ikke plinget fra en ny tekstmelding.
Ikke nok med det. Par som lytter til musikk sammen, tilbringer 37 prosent mer «våkentid» i sengen enn andre, og 67 prosent av dem har mer sex, ifølge en undersøkelse fra 2016 kalt Music Makes It Home, som Sonos refererer til.
På tide å revurdere medievaner, teknologivaner og musikkvaner…?