Klumpete, men kult
Har du plass og ork til å drasse den med deg, er Mad Catz håndkontroll til mobil et herlig leketøy.
Noen vil nok kalle en del av oss i PC World og Computerworld i overkant interesserte i spill. Redaksjonen består blant annet av folk som har jobbet i spillbransjen, jobbet som spilljournalister og en som pusler med et eget radioprogram om spill på fritida.
Når en er så glad i spill, er det ikke fritt for at en gjerne vil spille også når en er utenfor husets fire vegger. Det er vi ikke alene om, og selv om Nintendo, med Gameboy og DS i ymse varianter, og Sony med Playstation PSP og Vita, har gjort mye for spilling på farten, var det med iPhone, og litt senere Android, det virkelig tok av.
Mens spill på pc og konsoll, og kanskje spesielt på håndholdte enheter, nok har vært mest utbredt blant de over middels interesserte, om en ser bort fra kabal og minesveiper, har mobilspillene blitt omfavnet av omtrent det som kan krype og gå av mobilbrukere.
Skjerm er ikke nok
For oss over middels interesserte, og i alle fall for undertegnedes del, har det vært noe som har manglet med mobilspillene. Joda, berøringsskjermer og gyroer kan gjøre mye morsomt de, men skal jeg spill foretrekker jeg en skikkelig håndkontroller, eller i alle fall noe i nærheten. Derfor har det i stor grad heller gått i Nintendo DS og Playstation PSP og Vita, mens folket rundt meg har kladdet i vei på mobilskjermene.
Det har vært løsninger tilgjengelig for å bøte på dette en stund, og vi har endelig fått slått kloa i en av dem. Mad Catz er nok et selskap som liker å dra på med navn på produktene sine, og Mad Catz C.T.R.L.R Mobile Gamepad er, som navnet avslører, en håndkontroller du kan drasse med deg – og aller helst koble til en mobil eller et nettbrett. Å bare drasse den med seg blir tross alt litt meningsløst i lengden.
Enten iOS eller Android
Mad Catz leverer to versjoner av C.T.R.L, en som fungerer med iOS-enheter, C.T.R.L.i, og den vi har testet, C.T.R.L.R, som fungerer med blant annet Android-telefoner og Android-baserte konsoller og nettbrett, samt pc-er med støtte for Bluetooth. Koblet til pc kan du bruke C.T.R.L.R som håndkontroll til spill eller som en litt knotete erstatning for en mus.
Har du spilt Xbox 360 og brukt håndkontrollen som hører til den, har du allerede en god ide om hva du har i vente med Mad Catz C.T.R.L.R. Designen og plassering av knapper og spaker er nær identisk med det vi er vant med fra Xbox 360 og Xbox One. Det kan vi like, for det er våre desiderte favoritter når det gjelder håndkontrollere til spill.
I tillegg til to analoge spaker, et styrekors, fire knapper, avtrekker og skulderknappet, har du en av/på-knapp plassert samme sted som Xbox-knappen på Xbox-kontrollerne. Du har også «start» og «back», uten at vi har hatt fryktelig mye nytte for dem. Noe mer nyttige er knappene som er plassert ovenfor disse. Her har du nemlig enkel tilgang til å kontrollere lyden på telefonen, nettbrettet eller hva du nå måtte koble Mad Catz C.T.R.L.R til. Du har også enkle og kjekke medieavspillingsknapper.
Mye avhenger av telefonen
Vi forsøkte først å bruke Mad Catz C.T.R.L.R med en LG G3 som er i daglig bruk. Det resulterte i forsinkelser i signaler og en noe håpløs opplevelse. Sånn kan det over litt tid bli med en mye brukt Android-telefon. Da vi koblet den til den markant svakere og rimeligere LG G3 S, som vi testet nylig, og ikke har fylt opp med en million apper og utallige gigabyte med videoer og bilder, fungerte det hele mye bedre.
For å gjøre det noe mer hendig å bruke Mad Catz C.T.R.L.R følger det med et feste som kan monteres på selve håndkontrollen med en skrue. Mobilen holdes i et fast grep av stramme fjærer og gummi, og vi klarte å få plass til alt fra små fire-tommers telefoner helt opp til seks-tommere.
Endelig mobilspill som spill skal være
Vi har i all hovedsak brukt Mad Catz C.T.R.L.R til å spille bilspill på LG G3 S, og med et par justeringer i spillet ble spillopplevelsen langt bedre enn ved å vippe telefonen og trykke på skjermen. Dessverre er det ikke all verdens med spill som støtter typen håndkontroller som Mad Catz C.T.R.L.R, men det blir stadig flere. Du kan finne gode bilspill, strategispill, action-spill og andre ting å slå i hjel tida med uten å trenge å kladde på skjermen.
Stikkene er faste og presise, knappene like så. Gitt at designen er ganske åpenbart kopiert fra Xbox-kontrolleren, er det heller ingenting å utsette på komforten, og C.T.R.L.R er herlig å spille med. Det er i det hele tatt fint lite negativt å si om Mad Catz C.T.R.L.R.
Mad Catz C.T.R.L.R drives av to AAA-batterier, og batteritiden er oppgitt til opp mot 40 timer. Så lenge har ikke vi spilt ennå, men etter rundt 20 timer total bruk siden god tid før jul, er det fortsatt full fart i både bilene på skjermen og håndkontrollen som lar oss styre dem.
Konklusjon
Som nevnt er vi i PC World svært så glade i å spille, men for undertegnedes del har det vært litt så som så med mobilspill. Enkle spill fungerer greit med å trykke på skjermen, men til litt mer avanserte ting, som skytespill og bilspill, holder det rett og slett ikke mål. Det endret seg raskt med muligheten til å styre spillene som om vi spilte på en mer skikkelig, håndholdt konsoll.
Dessverre er det ikke direkte gratis å få en god spillopplevelse på mobilen. Du må ut med rundt 550 kroner for en Mad Catz C.T.R.L.R. Gitt at den har flere bruksområder er det kanskje ikke så aller verst, men du skal være i overkant interessert i avanserte mobilspill for at det skal være verdt investeringen.
Et annet poeng er at Mad Catz C.T.R.L.R er relativt stor og klumpete, og ikke verdens enkleste ting å få med seg i en trang veske hver dag. Også ser det unektelig litt pussig ut å sitte på toget eller bussen med mobiltelefonen festet til en konsollkontroll. Klarer du å leve med «ulempene», kan du se frem til å endelig kunne nyte mobilspill som spill skal nytes.
Les flere tester av spilltilbehør her.