Telenor kjøper reklameselskap
Får 95 prosent av det amerikanske teknologiselskapet Tapad.
Selskapet Tapad utvikler teknologi for markedsføring på mobil, nettbrett, smartTV-er og PC, og ble etablert av de norske gründerne Are Traasdahl og Dag Liodden. De to beholder selv fem prosent eierskap i det New York-baserte selskapet.
Prisen er på ca. 3,1 milliarder kroner (360 millioner dollar), og oppkjøpet skal gi Telenor et fotfeste innen markedsføringsteknologi og kompetanse innen digital markedsføring og analyse, heter det i en melding fra Telenor.
- Jeg mener at vi kan skape betydelige verdier ved å bruke denne typen teknologi og teknologisk innsikt for å forbedre vår mobilvirksomhet. Dette er en teknisk plattform som kan brukes for å gi oss enda bedre kundeinnsikt, i tillegg til at den vil være en viktig brikke i arbeidet med å utvikle nye forretningsområder, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor.
Tapad har i dag rundt 160 amerikanske merkevarer i kundeboka, og forventer å melde inntekt for finansåret 2015 på omlag 494 millioner kroner og negativ EBITDA på 104 millioner kroner. Selskapet har omlag 160 ansatte fordelt på 13 kontorer i USA og Europa.
Hovedselgerne er Are Traasdahl og hans investeringsselskap Spring Capital (totalt 46,5 prosent), FirstMark Capital, Firsthand Technology, Avalon Ventures, WPP og Metamorphic Ventures.
Traasdahl, som tidligere har jobbet med salg og markedsføring i Telenor, er begeistret for oppkjøpet.
- Jeg er spesielt glad for hva dette oppkjøpet betyr for våre ansatte, våre samarbeidspartnere og selskapets videre vekst, sier han i en pressemelding.
Tapad vil bli drevet som et selvstendig selskap i Telenor-konsernet. Traasdahl, nåværende administrerende direktør, og Dag Liodden, medgrunnlegger og teknologiansvarlig, forsetter i sine nåværende stillinger i selskapet.
Gjennomføringen av transaksjonen avhenger av regulatorisk godkjennelse, og ventes å bli sluttført i første kvartal 2016.