Automatisk Windows-oppgradering
Med abonnementsaktivering slipper bedriftene heretter å surre med manuell oppdatering av Windows. Alt går automatisk.
Etter hvert som abonnementsløsninger overtar for klassisk lisenssalg av programvare og operativsystemer, kommer stadig flere fordeler for brukerne og bedriftene til syne.
Men den største fordelen har Microsoft selv. Les videre for å finne ut hvorfor.
It-avdelingene i bedrifter som kjører Windows, kan nå glede seg over at de slipper å oppgradere brukernes Windows-PC-er på gamlemåten, som gjerne besto i å slette harddisken (eller SSD-en) og legge inn et nytt «image» med oppgradert Windows og annen programvare.
Automatisk oppgradering
Bedrifter med abonnementsavtale kan i stedet benytte en oppgraderingsløsning der PC-er som er utstyrt med Windows 10 Pro, automatisk oppgraderes til Windows 10 Enterprise-versjonen uten at hverken it-avdelingen eller brukeren må løfte en finger. Ved neste oppstart er PC-en automatisk blitt en Windows 10 Enterprise-maskin.
Løsningen forutsetter tilgang til Azure Active Directory (AAD) eller en lokal Active Directory-løsning som er synkronisert mot AAD. Naturligvis krever løsningen også abonnement på Windows 10 Enterprise.
Abonnementsaktivering – Subscription Acivation – fungerer med Windows 10 1703-versjonen, som kom sist vår, og nyere Windows-utgaver.
De fleste PC-er for bedriftene kommer med Windows 10 Pro forhåndsinstallert, og den nye løsningen transformerer automatisk PC-ene til Windows 10 Enterprise-maskiner uten at man må sette i gang en fysisk oppgraderingsjobb med opptil flere oppstarter og uten å måtte taste inn lange aktiveringspassord.
Pro inneholder Enterprise
Konverteringen på denne måten er mulig fordi Windows 10 Pro faktisk inneholder alle komponentene i Windows 10 Enterprise. Med riktig autentisering låses Enterprise-funksjonene opp, og når autentiseringen fjernes, konverteres operativsystemet automatisk tilbake til Windows 10 Pro.
Løsningen gjør også at man slipper å måtte koble seg opp til bedriftens nettverk jevnlig for å validere aktiveringskoden. Det holder at maskinen er på internett minst én gang i måneden.
Vinneren er Microsoft
Den som har størst fordel av løsningen er imidlertid ikke kundene, men Microsoft selv, hevder amerikanske Computerworld i en omtale av løsningen. Abonnementsaktivering gjør det så mye lettere å argumentere for at kundene bør gå over fra klassisk lisenskjøp til abonnementsbasert anskaffelse av operativsystem og programvare.
Microsoft promoterer nå abonnementsløsninger aggressivt overfor bedriftskundene, og dette kan snart komme til å bli videreført mot småbedrifter og til og med forbrukere, spår Computerworld.
På Ignite-konferansen i Florida i høst varslet Microsoft for øvrig at abonnementsaktivering vil bli lansert neste sommer for Windows 10 Education-versjonen for skoleverket.