Microsoft advarer mot svindel
Hver måned mottar Microsoft cirka 11.000 rapporter fra mennesker over hele verden som har vært utsatt for svindlere som utgir seg for å representere en rekke anerkjente teknologiselskap.
De fleste av oss har mottatt en telefon der vedkommende i andre enden så gjerne ønsker å hjelpe til med å reparere en feil på pc-en. Kanskje sitter du der med en Mac..
Svindelen har utviklet seg, og i dag brukes sofistikerte måter for målrettet nettsvindling. Gjennom falske e-poster (phishing), falske nettsteder eller popup-annonser, kan de få tilgang til brukerens datamaskin og deretter personlig informasjon, som bank og kredittkortinformasjon. I tillegg til å stjele personlig informasjon, kan de installere ondsinnet programvare, som de deretter skal ha tusenvis av kroner for å fikse gjennom falsk kundesupport. Det skriver Microsoft i en pressemelding.
It-selskapet utførte i 2016 en global undersøkelse for å få et overblikk av problemet. Nå er en ny og oppdatert undersøkelse lansert.
Et globalt problem
Ifølge Microsoft skal tre av fem personer ha blitt utsatt for svindel i løpet av det siste året. En av fem har blitt frastjålet penger av svindlerne.
Danmark er landet i Europa med høyest prosentandel respondenter som har blitt frastjålet penger av svindlerne, med 7 prosent - sammenlignet med Storbritannia (6 prosent), og Tyskland og Frankrike (begge med 4 prosent).
Det globale gjennomsnittet for respondenter som har blitt frastjålet penger som resultat av supportsvindel er 6 prosent, med India rangert høyest med 14 prosent.
– Dette er et problem for hele bransjen. Microsoft, i samarbeid med flere teknologiselskaper, jobber med å informere forbrukere og å oppdage og stoppe supportsvindel. For å hjelpe forbrukere som møter denne typen kriminalitet, tilbyr vi en rekke råd og ressurser. Microsoft Digital Crimes Unit samarbeider med myndigheter over hele verden for å stoppe bakmennene og ta disse til retten, forteller Ole Tom Seierstad, sikkerhetssjef i Microsoft Norge, i meldingen.
Overraskende resultater
Om du blir spurt hvem du tror er mest sårbar for supportsvindel, er sjansen for at du svarer eldre stor, skriver Microsoft.
Likevel viser undersøkelsen deres at det er generasjon Z (født på midten av 90-tallet til midten av 2000), millennials (født tidlig 80-tallet til midten av 90-tallet) og menn som er de mest sårbare for supportsvindel.
Dette er et overraskende funn, gitt at den yngre generasjonen praktisk talt er født og oppvokst med digitale dingser. Imidlertid ser det ut som at deres selvsikkerhet gir en falsk trygghetsfølelse på nett som gjør dem mer sårbare, skriver Microsoft i meldingen.
Ulovlig nedlastning
Den høyeste risikoen for generasjon Z, millenals og menn, er ulovlig nedlasting og popup-annonser.
For den eldre generasjonen, er det derimot supportsvindel over telefon.
Undersøkelsen viser at millennials og generasjon Z oftere blir lurt av svindlere som misbruker anerkjente teknologiselskapers merkevare, enn de eldre.
– Generasjon Z og millennials er digitale innfødte. Det viser seg at dette har resultert i at de er mindre kritiske når det gjelder bruk av nettet, sier Seierstad.
– Nettvett og opplæring i trygg bruk av Internett bør derfor være høyt oppe på agendaen. Microsoft informerer stadig om ulike typer svindelforsøk, slik at man er i stand til å gjøre kritiske vurderinger i møte med svindlere. Vi jobber også kontinuerlig for å forbedre sikkerheten i teknologien vår og for å identifisere og stoppe svindel før kundene våre blir rammet, avslutter Seierstad i meldingen.