NYTTÅR: Feiringen med fyrverkeri sett fra Operaen i Oslo. Foto: Martin Fjellanger.

Også i år sendte Telenors og Telias kunder millioner av tekstmeldinger på nyttårsaften. Men som i fjor økte Snapchat mest hos begge.

På årets siste dag gikk 14 millioner tekstmeldinger gjennom Telenors nett. I Telias nett var antallet sms 15 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en mindre nedgang sammenlignet med fjorårets nyttårsaften, hvor 14,9 millioner sms ble sendt hos Telenor, mens det hos Telia var en økning fra i fjor, men der ble ikke meldinger sendt i 3G-nettet tatt med etter midnatt 2018. Eller er det en nedadgående trend hos Telia også.

Snapchat-aktiviteten ved midnatt økte med 17 prosent sammenlignet med fjoråret. Det er nesten ti ganger så mye sammenlignet med en vanlig dag, viser tall fra Telenors mobilnett. Telia melder også dette, og at Snapchat i deres nett blir brukt tre ganger så mye som Instagram og ti ganger mer enn Facebook.

– Bruken av Snapchat øker, og vi forventet oss at også denne nyttårsaften ville tjenesten dominere trafikkbildet. Snapchat er spesielt godt egnet til å sende venner og familie lykkeønskninger, så det er helt naturlig at det var nettopp denne tjenesten som toppet bruken på nyttårsaften, sier Petter-Børre Furberg, administrerende direktør i Telenor Norge.

Sosiale medier på topp

Sammenlignet med fjorårets nyttårsaften var datatrafikken i mobilnettet til Telenor ved midnatt i år 23 prosent høyere. Hos Telia var økningen en del lavere, fra 426 terabyte til 451 terabyte.

Trafikken hos begge fikk et betydelig hopp i timene ved midnatt nyttårsaften.

– Trafikken i jule- og nyttårsaften domineres av høy bruk av sosiale medier. Stadig flere tar i bruk sosiale medier, både eldre og yngre. Kundene ønsker å bruke mobiltelefon og nettbrett uansett hvor de befinner seg, og derfor er vi stolte over at vi har bygget et mobilnett som gjør at folk kan bruke tjenesten nær sagt hvor som helst, forteller dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

Trafikktoppen ved midnatt nyttårsaften i utvalgte sosiale medier i Telenors nett i forhold til vanlig nivå:

Snapchat: + 858 prosent

Facebook: + 69 prosent

Instagram: + 74 prosent

Millioner av sms og MMS

Nyttårsaften er den dagen i året hvor vi sender flest bilde- og tekstmeldinger. I år var intet unntak – 14 millioner sms og 1,07 millioner MMS ble sendt idet vi entret 2020. Tallene gjelder for perioden fra midnatt natt til 31. desember til klokka 06.00 1. januar. Telias tall er som nevnt 15 millioner sms og 562 901mms. Det er ganske stabilt siden nyttårsaften for ett år siden: 562 744 i fjor.

Sms-bruken toppet seg ved midnatt med cirka 300 prosent over toppnivå på en normaldag. Til sammenligning nådde Snapchat-bruken en trafikktopp kl. 00.00 nyttårsaften og lå 858 prosent over vanlig nivå, viser Telenors tall.

Faste juleinnslag på tv senket mobiltrafikken

Selv om mobiltrafikken er høy, viser tall fra Telenor, at folk pauser mobil og nettbrett når populære juletradisjoner vises på lineær tv. På lille julaften sitter mange nordmenn klistret til tv-skjermen og følger med på «Grevinnen og Hovmesteren». Telenor registrerte at mobiltrafikken, inkludert sms-trafikken, sank med 10 prosent da sketsjen gikk på TV.

Også under Kongens nyttårstale sank mobiltrafikken.