Innfører gratis kurs for å bedre unges mobilbruk i trafikken
Økning av antall mobilbøter i 2019.
I år ble det innført prikkbelastning for ulovlig mobilbruk under kjøring. Likevel har antallet mobilbøter steget med mer enn 6 prosent i 2019 sammenlignet med samme periode i 2018.
Ifølge en undersøkelse fra If er det de yngste sjåførene som er dårligst på å legge fra seg mobiltelefonen under kjøreturen.
Mens 2 av ti nordmenn oppgir at de gjør dette, er andelen i aldersgruppen 18-29 år hele 39 prosent, skriver Ford i en pressemelding.
Dette ønsker bilprodusenten å gjøre noe med. Sammen med If og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) vil de endre holdningene til unge sjåfører ved å tilby gratis kjørekurs for ungdom mellom 18 og 26 år.
Behov for holdningsendring
Nå får du to prikker i førerkortet dersom du blir stoppet for ulovlig mobilbruk. I tillegg vanker det et forenklet forelegg på 1700 kroner. Ifølge ferske tall fra Skatteetaten fikk hele 8740 nordmenn en såkalt mobilbot i løpet av første halvår 2019. I samme periode i fjor fikk 8233 personer tilsvarende. Det er en økning på 6,2 prosent.
– Med myndighetenes innføring av prikkbelastning for ulovlig mobilbruk i trafikken, var målet at strengere straff skulle føre til at færre bruker mobil når de kjører. Når det stikk motsatte har skjedd, er det ikke bra, sier informasjonssjef i ATL, Jan Harry Svendsen.
Han mener at bøtene selvfølgelig kan skyldes at politiet har hatt flere kontroller, men at det også handler om holdninger. Ifølge Svendsen er det nærmest blitt vanlig å tukle med mobilen mens man kjører bil.
Sammen med Ford og IF har ATL gått sammen om trafikksikkerhetskurset Ford Driving Skills for Life.
– Gjennom dette kurset håper vi å påvirke unge sjåførers holdninger med hensyn til mobilbruk bak rattet. Det er vel så viktig som straffereaksjonene, sier Svendsen.
Gjennom det internasjonale og gratis opplæringsprogrammet får de unge blant annet erfare hvor farlig det er å bruke mobilen mens de kjører bil.
Mer enn 700 norske ungdommer har allerede gjennomført kjørekurset der målet er å få unge sjåfører til å bli bedre og sikrere i trafikken.
– De får blant annet kjenne på kroppen hvordan en nødbrems oppleves, hvor ille det kan gå når de blir distrahert under bilkjøring og ikke minst hvordan rus påvirker kroppen – og dermed bilkjøringen. Det tror vi i Ford er et viktig ledd i å bedre trafikksikkerheten for denne utsatte aldersgruppen, sier Ford Motor Norges administrerende direktør Per Gunnar Berg.
To sekunder
Ifølge Samferdselsdepartementets høringsnotat til den nye prikkbelastningsordningen, kan det å bruke mobiltelefonen mens du kjører, utgjøre en stor fare i trafikken:
Fikler du med telefonen mens du kjører bil er risikoen for en ulykke mellom 22 og 164 ganger høyere enn om du ikke gjør det.
Flere studier skal ifølge pressemeldingen fra Ford også ha vist at to sekunder er en kritisk grense for hvor lenge man kan ta vekk blikket fra veien før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig.
– Det er 3. året vi avholder kurset i år og flere av øvelsene som står på programmet går på distraksjoner. Vi ser at mange kursdeltakere får en aha-opplevelse når de blir bedt om å sende en tekstmelding samtidig som de kjører bil. Først da, i kontrollerte omgivelser, forstår mange hvor distraherte de blir av mobilen og hvor farlig det er, sier Berg i meldingen.