Vi prater mye mer enn vanlig
Telia registrerer en dobling i samtaletid.
Halvannen uke inn i den nye hverdagen registrerer Telia en dobling i samtaletid på telefon hos sine kunder. Datatrafikken har også stabilisert seg på et høyere nivå.
Telias kunder ringer hverandre omtrent like mange ganger som før daglig, men selskapet registrerer en ekstrem økning i hvor lenge folk snakker med hverandre. Etter 10. mars har det vært en nesten dobling av samtaletiden på hverdager, og opp mot 40 prosents økning i samtaletid på lørdag og søndag, sammenlignet med tidligere helger før koronasituasjonen.
– Dette viser at vi tar oss ekstra god tid til hverandre i denne spesielle situasjonen vi befinner oss i, sier Stein-Erik Vellan, administrerende direktør i Telia Norge. – Vi har tidligere sett at kundene bruker telefonen mer til å surfe med enn til å prate med, men nå ser vi virkelig et oppsving i ringeminutter. Vi ringer omtrent samme antall samtaler som før, men når vi ringer snakker vi lenger. Vi har nok et større behov for å holde kontakt med de rundt oss på en annen måte enn før, nå som vi ikke kan treffes fysisk.
I den første koronauken ble det sendt opp mot 60 prosent flere SMSer daglig, men antall sendte tekstmeldinger nå tilbake på et normalt nivå. Samtidig ser Telia en svært kraftig økning i bruk av applikasjoner som Microsoft Teams, Skype, Webex og andre lignende løsninger blant kundene.
– Databruken er jevnt høyere enn den var før hjemmeskole og oppfordring om hjemmekontor, men er blitt mer normalisert. Vi har per i dag ingen kjente feil i vårt mobilnett, men vi har full bemanning som drifter nettet og overvåker kapasiteten slik at vi kan ta grep hvis vi ser at det er behov for det, forsikrer Vellan.