Telenor og Røde Kors går sammen om digital inkludering
En million nordmenn har lav digital kompetanse. Dette vil Telenor gjøre noe med. Nå jobber de for å få 500.000 flere nordmenn på nett i løpet av 2017.
Tall fra Difi viser at så mange som én million nordmenn har lav digital kompetanse.
I en melding fra Telenor oppgir de at de opplever at svært mange kunder ikke tar i bruk mulighetene som ligger i teknologien. Derfor har Telenor nå satt seg et mål om å få 500.000 flere nordmenn på nett i løpet av 2017. Dette vil de gjøre ved å arrangere 500 gratis minikurs i 2015.
Samarbeid med Røde Kors
En brøkdel av kursene kjører de sammen med Røde Kors i Oslo og Akershus, og sammen vil de tilby 50 gratis minikurs i nettbrett og mobil.
Telenor stiller med foredrag og kursholder, og Røde Kors stiller med flinke og tålmodige hjelpere. Målet er å øke den digitale kompetansen i befolkningen og bidra til økt sosial inkludering.
Mestre dupedittene
Under lanseringen av sitt nye samarbeid om kurs i nettbrett og mobil, fikk statssekretær Astrid Nøkleby Heiberg (76) åpne ballet ved å ta i bruk selfiestang for første gang.
– Slike kurs gir oss eldre muligheten til å mestre disse duppedittene, sier hun.
Statssekretær i Helse- og Omsorgsdepartementet, og tidligere president både i Norges og det Internasjonale Røde Kors, Astrid Nøkleby Heiberg mener det er viktig at eldre lærer seg teknologi.
– Nå fikk jeg faktisk sendt mitt første bilde via e-post. Det er ganske dumt av oss eldre å ikke prøve en gang. Vi bør ta i mot de mulighetene vi får til å komme oss på nett og lære å mestre disse duppedittene. Fra 2017 kommer alle offentlige tjenester til å være på internett, og da må vi være klare til å kunne ta de i bruk, sier hun i pressemeldingen.
Ikke bare for eldre
Det er ikke bare eldre som er målgruppen for kursene. De er åpne for folk i alle aldre, de er alltid gratis og alle deltakere får låne nettbrett.
– Det er viktig for oss å la alle få en smakebit på hva en mer digital hverdag kan innebære av gleder og muligheter. Derfor inviterer vi deltagerne til å prøve seg på Instagram under emneknaggen #erloggapå. Det kan være at mange trenger å logge seg på, også i utvidet forstand, og gripe de sosiale mulighetene som livet på nett faktisk gir, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i Telenor Norge, Ana Brodtkorb.
Røde Kors og Telenor ser også på mulighetene for å skreddersy kurs for grupper som kan behøve ekstra hjelp for å komme seg på nett, for eksempel innvandrere.
– Inkludering er viktig for et varmere samfunn, spesielt for de som risikerer å havne utenfor. Når alle snakker om Facebook, Instagram og smarte apper, kan man fort falle litt av når man ikke vet hvordan man bruker smarttelefoner eller nettbrett. Derfor kommer vi nå med et lavterskeltilbud til de som ønsker å komme seg på nett, forteller Ulf Rikter Svendsen, seksjonsleder sosial inkludering og mangfold i Røde Kors, i meldingen.