Og vinneren er Telenor
KOMMENTAR: Telenor kommer til å få et rekordkvartal på mobil i Norge. Så langt er det Telenor som har tjent på at Teliasonera eventuelt får overta Tele2, skriver Arne Joramo.
Dette kan vi fastslå alt ei uke før Telenor legger fram sitt Q4-resultat. Årsaken er det betydelige kundetapet siste halvår spesielt hos Tele2, men også hos Netcom.
Troløse mobilkunder
Det er et særpreg med mobilkunder sammenliknet med faste bredbåndskunder: de mobile kundene er mer mobile – det vil si de hopper mer mellom operatører. De har valgmulighetene som veldig få fastnettkunder har. Derfor er de også verdt mindre – ca. 4 200 kroner basert på Teliasoneras tilbud på Tele2 (1 100 000 for 4,6 milliarder kroner) mens TDCs oppkjøp av Get priset hver kunde til ca. 27 600 kroner (13,8 milliarder for 500 000 kunder).
Hvorfor kundetap hos Tele2?
Oppkjøpet av Tele2 ble proklamert ved halvårsskiftet. Siden den gang har Tele2-selskapene tapt 36 000 kunder. Netcom har tapt 5 000. Telenor hadde i Q3 en kundevekst på 11 000 og i det kvartalet hadde Netcom 6 000 i vekst mens Tele2 tapte 3 000. Mye verre er tallene for Q4 da Tele2 måtte tåle hele 33 000 i kundeavgang og Netcom 11 000.
Det er Telenor som vil tjene på det om Teliasonera ikke får kjøpt Tele2.
De tre operatørene dominerer markedet. Dersom ikke noe helt unormalt har skjedd, må derfor Telenor ha en rekordstor kundevekst i Q4 – kanskje 40-50 000 kunder til rekordhøy ARPU i Skandinavia.
Tele2s adm. direktør Arild Hustad har flere gang poengtert at det er Telenor som vil tjene på det om Teliasonera ikke får kjøpt Tele2. Det vi kan konstatere er at Telenor alt har tjent på selve oppkjøpsforsøket. Vi skal ikke være så stygge som å si at det er hele årsaken til at såpass mange som 36 000 har forlatt et ellers ekspansivt Tele2-konsern i Norge siste halvåret. Men det er faktisk mye som tyder på at det begynnende ekteskapet med Teliasonera er blitt hilst uvelkomment av mange kunder.
De mobile kundene er mer mobile – det vil si de hopper mer mellom operatører.
Det var Onecall som genererte kundevekst blant Tele2-selskapene. Det er utvilsomt Onecall som har tapt mest i Q4. Hustad oppgir forsinket konvertering til 4G som årsak. På den bakgrunn er det merkelig at Onecall kunne ha en så sterkt kundevekst uten 4G i første halvår i fjor. Flere enn oss har antydet at årsaken mer ligger i at flere titusen kunder slett ikke er begeistret for overføringen av kundene til Netcoms mobilnett. Telenor kan sole seg iallfall i en test som viser at de har best 4G-dekning de fleste stedene – og er nesten alene om 4G i Nord-Norge så langt.
Uansett titusenvis av kunder har reagert kanskje også fordi den gjengse oppfatningen er at Telenor har det beste nettet selv om de ikke alle steder har det.
Reaksjonen er uansett interessant. Hvis det blir en fusjon mellom Teliasonera i Norge og Tele2 kan det utmerket godt hende at Telenor også i månedene framover vil profitere på oppkjøpet. Her er det også en annen faktor som slår inn. Nemlig den at Onecall i Tele2-systemet har framstått som en aggressiv og uortodoks kriger der Øystein Eriksen i utallige TV-reklamer har fått boltre seg i fri dressur. Vil han få samme friheten i Teliasonera? Hvilken plass vil et selskap som Onecall få der?
Onecall i Tele2-systemet har framstått som en aggressiv og uortodoks kriger.
Det kan hende at Teliasonera på lang sikt vil profitere i samlet kundemasse der utgangspunktet er 2,7 millioner. Her vil deres offensive dekningsløfte (98 prosent 4G innen utgangen av 2016) bli satt på prøve. Og de må ikke bare levere nett – de må overbevise kundene om at de er like gode eller bedre enn Telenor. På kort sikt ser det ut til at både Tele2 og Teliasonera ut vil tape på sammenslåingen. Og mye tyder på at mange kunder uansett har valgt Onecall og Tele2 som et tredje alternativ og kanskje ikke vil føle samme lojalitet til et fusjonert selskap. Uansett fakta bak dekning og priser.
Så langt er iallfall Telenor det selskapet som har vunnet på uroen i mobilmarkedet. Det er så åpenbart at vi skriver det uka før deres Q4-tall blir bekjentgjort.
Arne Joramo er redaktør i Telecom revy.