Svenskene dreper Netcom
1. mars forsvinner Netcom fra det norske telemarkedet. I hvert fall navnet. Heretter vil erkerivalene hete henholdsvis Telia og Telenor.
Norske mobiltelefonbrukere har hørt om Netcom helt siden mobiltelefonen gikk fra å være en telefon man bar med seg i en tung skulderveske til noe man puttet i lommen. Netcom tok det første spadetaket i utbyggingen av mobilnettet i Norge i 1993.
Nå skifter Netcom navn til Telia, som også er navnet på det svenske morselskapet. Strengt tatt snakker vi egentlig om Teliasonera AB, som oppsto i 2002 etter en fusjon mellom svenske Telia og finske Sonera.
TeliaSonera-fusjonen oppsto i kjølvannet av at Telia, opprinnelig en monopolist i det svenske telemarkedet, hadde mislyktes i forsøket på å få til en tilsvarende fusjon mellom Telia og norske Telenor, ifølge Wikipedia. Telia kjøpte norske Netcom et par år før, i 2000.
Synliggjøring
Hvorfor skifter Netcom navn til Telia?
En viktig grunn er å synliggjøre at Netcom er en del av Nordens største mobilselskap, som utvikler digitale tjenester og kunnskap på tvers av grenser, ifølge administrerende direktør Abraham Foss i Netcom – eller «i Telias norske virksomhet», som formuleringen er i pressemeldingen om navneskiftet.
Målet er å få frem at Telia utvikler digitale tjenester og kunnskap på tvers av grenser.
– Et felles merkenavn visker bort landegrensene, gir kundene tilgang til flere og bedre tjenester og vil bidra til å styrke Telias posisjon for videre satsing i Norge og Europa, skriver Telias norske virksomhet i pressemeldingen.
Tilrettelegger
– Våre kunder omfavner og lever i den digitale revolusjonen. De ser ingen grenser og har bokstavelig talt hele verden i sin lomme. Vi skal ligge i forkant og spille på lag med kunder og digitale partnere for å drive den teknologiske utviklingen videre. Vi skal bevege oss fra å være en ren mobiloperatør til å bli en digital tilrettelegger, som skal levere unike kundeopplevelser, sier Foss.
Telia lover at selskapet skal fortsette å satse sterkt i Norge. – I 2015 investerte Telia like mye i det norske mobilnettet som i mobilnettet i Sverige. Den norske forankringen vår skal styrkes, og vi skal fortsette å investere kraftig i årene fremover og bygge opp enda mer lokalkunnskap og ekspertise i Norge – på alle områder, sier Foss.