Telenor brukte "svenskeknappen"
Feil i 3G-nettet lammet store deler av Oslo. Nå er problemet løst takket være en restart.
Telenor har i dag hatt en større feil i 3G-nettet (UMTS) i Oslo. Feilen førte til at abonnenter ikke fikk ringt ut, eller tatt i mot samtaler.
Feilen er nå rettet, og Telenors folk måtte rett og slett bruke ”svenskeknappen” for å løse feilen.
- Det var et softwareproblem på sentralen på Stabekk. Teknikken er lunefull, og den gikk i heng, så vi kjørte en restart, sier informasjonssjef Per A. Meling i Telenor.
Han kan ikke si sikkert hvor mange som ble rammet, men Stabekk-sentralen er stor.
- Det er sannsynlig at dette rammet store deler av Oslo-området, sier Meling.
Han forteller at feilsymptomene var at samtalene gikk rett til mobilsvar.
Rettet på to timer
Feilen oppstod rundt klokken elleve, og var rettet i løpet av halvannen til to timer.
Meling anbefalte alle å skifte telefonen til 2G-modus, altså vanlig GSM, for å unngå problemet da det pågikk. Det er likevel ikke alle som vet hvordan dette gjøres.
Det var mulig å sende og motta sms under feilen.
Saken ble oppdatert tirsdag 17.2.2009 kl. 13:15.