Nå blir du ikke lenger flådd av mobilsurfing i utlandet

Telenor-kunder kan fortsatt få kjemperegninger, men de kan nekte å betale dem. Les hvorfor.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag 1. juli trår et nytt EU-direktiv i kraft som skal regulere prisene for mobilsurfing i utlandet, slik at man ikke lenger risikerer overraskende høye mobilregninger.

Tilbyderne er pålagt å innføre denne tjenesten automatisk for alle kunder som ikke allerede har bestilt sperretjenesten, opplyser Post- og teletilsynet.

Som kunde i Telenor må du likevel aktivt bestille en tjeneste som Telenor kaller DataKontroll Utland.

- Det er ikke i tråd med regelverket, forteller informasjonsdirektør i Post- og teletilsynet, Elisabeth Aarsæther.

- På torsdag i forrige uke varslet Telenor oss om at de ikke ville greie å implementere dette innen tidsfristen, og Telenor har søkt om utsettelse.

LES OGSÅ:

KJØPEGUIDE: De beste smarttelefonene

Telenor kan holdes ansvarlig

- Kunden har uansett krav på beskyttelse, dette er rettigheter man har som forbruker, og disse går foran Telenors problemer. Dersom kunder kommer i trøbbel som følge av at Telenor ikke har greid å implementere dette på riktig måte, vil Telenor kunne holdes ansvarlig. Dette gjelder alle operatører som måtte ha problemer med å implementere innen fristen, sier Aarsæther.

Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, forteller at direktivet har medført en betydelig implementeringsjobb, og at automatiseringen ikke kommer på plass før til høsten.

- Vi har høyt fokus på dette, og ber folk om å ha forståelse for at dette tar tid, sier Krokan.

EU-direktivet pålegger teleselskapene å varsle sine kunder når de har brukt rundt 400 kroner på datasurfing på mobilen, og når du har brukt 500 kroner, vil du ikke få surfe mer dersom du ikke aktivt ber om det selv.

LES OGSÅ:

Ny Android-telefon med super-kamera

NetCom og Chess i rute

PC World har vært i kontakt med NetCom og Chess, som forteller at de har innført automatiske sikkerhetsløsninger for sine kunder i tråd med det nye regelverket.

- Vi er veldig glade for å ha fått på plass et sikkerhetsnett som beskytter kundene våre mot gigantregninger etter feriesurfingen. For oss har det vært viktig å få på plass en løsning som gjelder over hele verden, siden dataprisene er høyest utenfor Europa. Våre kunder er dermed ekstra godt beskyttet i sommer, sier NetComs kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus.

- Er du kunde hos Telenor og får en kjemperegning etter å ha surfet med mobilen i utlandet, vil du som forbruker ha en god sak ettersom Telenor per dags dato ikke har et system som er i tråd med regelverket, sier Aarsæther hos Post- og teletilsynet. - Men siden det er i både Telenors og forbrukernes interesse at dette går bra, er vi optimistiske og regner med at selskapet får på plass et opplegg som forhindrer slike overraskelser, sier informasjonsdirektøren.

LES OGSÅ:

Tyverisikring av mobilen

I klartekst betyr dette altså at dersom du er kunde hos Telenor og ikke har bestilt tjenesten AktivKontroll Utland, vil Telenor få store vansker med å kreve deg for penger dersom du skulle få store regninger for mobilsurfing i utlandet.

Informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor bekrefter overfor PC World at kunden foreløpig selv må bestille denne tjenesten. Han erkjenner samtidig at dette betyr at kunden vil stå veldig sterkt i en eventuell tvist med Telenor, ettersom regelverket nå sier at varslings- og sperretjenesten skal være automatisk.

Post- og teletilsynet opplyser at i henhold til EU/EØS-regelverket skal det fra 1. juli ikke koste mer enn 3,87 kr per minutt (inkl. mva) å ringe innen EU/EØS. Videre skal det ikke koste mer enn 1,49 kr per minutt (inkl. mva) å motta en samtale i samme område. Maksimalprisen for å sende en SMS er fra samme tidspunkt 1,09 kr (inkl. mva). Det skal ikke koste noe å motta en SMS.