Året for samarbeid
Interessen for samordnet kommunikasjon er økende, men ikke når det gjelder å integrere mobilen.
En liten runde med leverandører og fagfolk innen samordnet kommunikasjon – unified communication, som kanskje flere sier – viser at oppmerksomheten rundt det stadig blir større.
Det som derimot overrasker noe, er at det er blitt så mye mindre fokus på mobilitet i løsninger for samordnet kommunikasjon. For et par år tilbake var det virkelig mobilitet som var i skuddet når temaet kom opp. Før leserne nå mailbomber oss om at mobilitet er veldig vesentlig i deres løsninger; det er hva vi hører fra enkelte leverandører.
Det kan virke som om virksomheter som ønsker mobile løsninger går for hosting hos mobiloperatørene.
Derimot er kombinasjoner med pc som klient, også på tale, mer og mer etterspurt. Likeledes er det stor interesse for deling av arbeidsflate og bruk av video. Det er særlig samarbeidsløsninger for teamarbeid og prosjekter som er i vinden.
To store
Selv om det finnes mange løsninger for samordnet kommunikasjon i markedet, virker det som om det her til lands er mest vanlig med Microsoft på arbeidsflaten og Cisco på infrastruktur.
Unntaket på klientsiden er Ciscos samhandlingsløsning Webex, som skal være mye mer utbredt enn Microsoft Live Meeting, og til en viss grad IBMs Lotus Sametime, som har en viss popularitet. Nettverk & Kommunikasjon har ikke lykkes med å slå fast konkrete tall.
Aktører som Avaya, Aastra, Alcatel har også fotfeste innenfor samordnet kommunikasjon i Norge. Avaya kjøpte i fjor Nortels Enterprise-divisjon, og overtok dermed en mengde tidligere Nortel-kunder her til lands; Telenor (i forskjellige fremtoninger, som TBK, Telenor Bedrift og så videre) har i årevis solgt Nortels Meridian sentralbordløsninger.
Kulturforskjeller
Kulturelle forskjeller land i mellom gjør at noen løsninger passer bedre enn andre. Veldig amerikanske løsninger, som fordrer noe nær militær organisering av virksomheter med intens logging, overvåking og strenge regler kan virke fremmed for en typisk norsk bedrift med flat struktur og ansvarliggjorte medarbeidere.
Slike kulturforskjeller viser seg også i mindre, men signifikant målestokk. Mens nordmenn vanligvis er tilgjengelige på mobiltelefonen også på fritiden, er det i Sverige vanlig å legge igjen virksomhetens mobiltelefon på jobben når du går hjem.
Flere analytikere har erklært 2010 som året da videokonferanser virkelig vil ta av. Selgere og fagfolk Nettverk & Kommunikasjon har snakket med bekrefter at interessen for videoløsninger vokser hurtig, men er forsiktige med å slå fast at salget av slike løsninger er på vei til himmels.
Det er dessuten litt usikkerhet rundt hva slags løsninger virksomhetene vil velge; relativt dyre kvalitetsløsninger fra Tandberg og Cisco, Polycom eller HP, eller rimeligere løsninger baserte på webkamera og pc. En stor aktør innen samordnet kommunikasjon mener imidlertid at kombinasjonen samordnet kommunikasjon og gode videoløsninger faktisk er mer i vinden enn løsninger med webkamera. Det kan bety godt nytt for kvalitetsprodusentene.
Raskere behandling
Den største gevinsten ligger i å få færre møter og raskere beslutninger. Om du sitter i en videokonferanse, og det oppstår behov av for eksempel en godkjennelse fra en sjef, et prisoverslag eller annet, så kan du ved hjelp av tilgjengelighet (presence) relativt raskt oppnå kontakt med noen som kan bidra der og da i stedet for at en epost eller et dokument sendes rundt.
Kort oppsummert kan vi si at dagens samordnet kommunikasjon inneholder chat, telefoni og videokonferanser. Samhandling er på vei inn, for eksempel som løsninger basert på Sharepoint eller Lotus Sametime. Sosiale nettverk er også på full fart inn i virksomhetene, særlig fordi den yngre generasjonen medarbeidere er vant til å samhandle med teknologi og jobber annerledes enn vi kan være vant til i tradisjonelle virksomheter.
Typisk for samordnet kommunikasjon er at «opptatt» ikke lenger finnes. Altså i form av at du ikke får kontakt med noen fordi du møter et opptattsignal på telefonen eller møter en låst dør. Ønsker du kontakt med noen og de ikke er direkte tilgjengelige, vil henvendelsen rutes videre slik at mottakeren får den når vedkommende er tilbake på et medium som inngår i løsningen – talemelding eller sms til mobilen, chat-melding som vises ved pålogging til direktemeldingsprogram og så videre.
For at slike løsninger skal fungere, er det viktig at regelsettene for hva som skal skje er satt slik at de håndteres bra av systemet samtidig som det fungerer på en positiv måte for brukerne.
Mobiloperatørene kommer stadig med tjenester for samordnet kommunikasjon for bedriftsmarkedet basert på bruk av mobiltelefon. Noe som frister særlig de mindre virksomhetene som ikke kan forsvare investeringer i eget utstyr.
Ut fra hva Nettverk & Kommunikasjon erfarer kan vi konkludere med at «alle» store telefoniløsninger som leveres nå er løsninger for samordnet kommunikasjon, og at «alle» som vil ha samordnet kommunikasjon også vil ha mulighet for videomøter.