Møteromsboom
– Vi har aldri levert så mange møteromsløsninger som nå, sier daglig leder Willy Johansen i AV-Design.
It-teknologi og standardisering har senket terskelen for mer og bedre AV på møterommet. Etterspørselen har aldri vært større for Willy Johansen i AV-Design.
Det sier en del, siden selskapet han er daglig leder for og medeier i, har vært på AV-markedet siden 2001, med et positivt resultat på rundt 10 prosent hvert år.
AV-design hadde i fjor 19 ansatte og en omsetning på 56 millioner kroner. Året før lå omsetningen på 45 millioner, med samme antall ansatte.
AV-design driver med systeminstallasjon på bedriftsmarkedet og har kunder både i offentlig og privat sektor. Salg er en stor del av fortjenesten, men selskapet har ingen agenturer selv.
– Det gjør at vi heller kan gå ut i markedet og finne de beste produktene som til enhver tid passer best, sier Johansen.
LED på vei inn
– Han understreker at det blant annet betyr å velge det rette i forhold til kundens behov. Et enkelt møterom krever kanskje ikke mer enn en 65 tommer, mens klasseromsløsninger og auditorier krever avanserte løsninger med lyd, overføring av kameraer, opptaksmuligheter osv.
I grenselandet for møteromsmarkedet finnes også vaktsentraler, kontrollrom for togledere og så videre, med store videovegger. Denne teknologien topper seg med infotavlen på Oslo S som AV-Design også har levert – med 100 skjermer i cluster. Fem skjermer i høyden og 20 i bredden.
– Hver skjerm er HD, og slik at hele tavlen får en vanvittig oppløsning, sier Johansen.
– PÅ ISE så vi at LED-teknologien er på vei inn i disse store tavlene, og at det er blitt en trend på store formater. Skjermene begynner å bli så høyoppløselige at de er i ferd med å erstatte projektorer.
Skype-løsninger gir boom
Selv har Johansen vært med fra den gangen informasjonstavle betydde flip-over og overhead. Han var med da pcen og powerpoint gjorde it sitt første, spede inntog i markedet, og nå opplever han at grensen mellom it og AV i ferd med å bli borte.
– Når vi møter kundene, blir det til at vi prater mer med it-avdelingen enn med innkjøpsavdelingen, for alt skal integreres i nettverk. Ved Universitet i Oslo overvåkes alt AV-utstyr. Vi har nettopp installert et overvåkningsprogram som leser av status på alle møterom, klasserom, auditorier og så videre; bort imot 300 til sammen. Er lampen på en projektor i ferd med å gå, fanger overvåkningen det opp slik at den kan skiftes ut på forhånd, så den ikke går under en viktig forelesning.
– It er blitt en trend i bransjen, noe som også innebærer at sikkerheten må ivaretas og bransjen må lære seg mer og mer it, sier Johansen videre. Han merker det også ved krav om Skype-integrasjon i møterommene med utfordringene det byr på.
Møterom i mini-bedrifter
De gode gamle Cisco-rommene erstattes med Skypeløsninger og usb-kameraer. Tidligere var det bare store selskaper som hadde rom for videokonferanser, nå har ethvert firma et eller flere Skyperom.
– Vi tenker ikke på det som videokonferanserom, men egentlig fungerer det veldig bra til nettopp det.
Skyperommene mener Johansen er en av årsakene til den store omsetningsøkningen han har opplevd fra 2015 til 2016.
– Allerede to år før så vi at det ville komme, men det løsnet for fullt først i fjor. Den nye verdenen for møteromsaktørene innebærer at det er lettere å få opp møterom. Maskinvaren er blitt billigere, bortsett fra det som er mest high-end, akkurat som i pc-verdenen.
I kjølvannet av dette prisfallet og ikke minst standardiseringen opplever Johansen at det er blitt et krav i bedriftene om at alle skal ha et møterom. Ikke bare i styrerommet, men i smårom. Selv en mindre bedrift med 4-5 ansatte har ofte et møterom, sier han.
Trenger AV-kompetanse
Den nye given betyr imidlertid ikke at it-bedriftene overtar møterommene, hevder Johansen. Han sier at selv om pc-ene er kilden og standardisert med porter og digitale bilder, kommer selskaper som AV-design inn med AV-ekspertise, og gir råd om riktige kabler, lengder, monteringer og så videre.
– AV-opplegget er blitt en viktig del i alle nybygg og en egen del av entreprisen. Vi sitter i byggemøter med elektriker og rørlegger, og ofte strekker vi mer kabler i rommene enn det elektrikerne gjør. De som tenker AV fra starten av byggeprosjektet får de beste løsningene, de andre må forsøke å lirke det til i etterkant, og det er ikke alltid optimalt. Vi som AV-spesialister kommer inn og beregner, med god hjelp av underleverandører.
Johansen mener markedet fortsatt er voksende. I tillegg til de tradisjonelle møterommene, kommer det stadig nye bruksområder til. Han ramser opp opplevelsessentre, museer, rettssaler og eiendomsmeglere.
Kravspek fra akustiker
AV Design er også inne på det tilgrensende området Digital Signage, men har ikke hatt spesielt fokus på det foreløpig. Til nå har de basert seg på enkle, Linuxbaserte løsninger i liten boks.
Johansen er avventende til framtiden for rene AV-forhandlere.
– Det er spennende å se om vi vil henge med, eller om it-selskapene vil ta over etter hvert. Jeg har tenkt litt rundt det. Én ting er it, men man må også kunne en del om lyd, bilde, styresystemer og belysning, noe vi har høy ekspertise på. Når vi skal levere inn et anbud foreligger det ofte en kravspek fra en akustiker i forhold til taletydliget, synsvinkler, bildestørrelser og så videre.
Detaljkontroll på utstyret
Video over ip hadde veldig fokus på ISE-messen i Amsterdam, og bidrar til at it-selskapene kommer enda lenger inn på AV-bransjens banehalvdel.
AV-design har allerede levert flere anlegg, forteller Johansen. Han peker på fordelene ved å kunne distribuere lyd og bilde fra bygning til bygning eller til flere skjermer, og at anleggene blir skalerbare, fleksible, og enkelt kan utvides når nye behov melder seg.
– Ved for eksempel Telenors kvartalsrapporter streames alt, og det blir som en live tv-produksjon.
AV Design har to teknikere som på heltid sørger for overvåking og vedlikehold hos storkunden Telenor.
– Nå går selv trådløse mikrofoner på ip, og alt kan overvåkes. Vi kan se om det er batteri i mikrofonen og kan skifte det i forkant om det er i ferd med å bli dårlig, sier Johansen.
Denne utviklingen gjør også at AV-selskapene må gå sterkere inn på it-siden. Så gjenstår det å se om det blir it-forhandleren med av-kompetanse eller av-forhandlere med it-kompetanse som tar den største delen av kaken. Det viktigste, uansett, er at kaken er økende i størrelse.