Musikkmobiler truer ikke vanlige mp3-spillere

Nokia og Sony Ericsson blir ingen match for Ipod, tror britiske analytikere.

Publisert Sist oppdatert

Analyseselskapet Canalys anslår at det ble solgt 25,6 millioner musikkspillere i første halvår 2005. Til sammenlikning ble det solgt 28, 3 millioner spillere i hele 2004. Det går mot en dobling av salget av mp3-spillere i år.

Apples Ipod-er fører an med en markedsandel på 44,8 prosent, fulgt av Creative (16 prosent) og Rio (7,1 prosent). Rio har lagt ned produksjonen av sine Mp3-spillere. Men det vrimler av andre, mindre aktører, og giganten Sony er på vei inn i markedet med harddiskversjonen av Sony Walkman.

Canalys tror salget i dette markedet vil fortsette å vokse, til tross for inntoget av mobitelefoner med gode mp3-spillere.

- En mobiltelefon har ikke mye å tilby en som hører mye på musikk. Fordelen med å ha med seg bare én enhet oppveies vanligvis av kompromissene i design som følger med, sier en Canalys-analytiker til nettavisen the Register.

Store forventninger

Det er stilt store forventninger til de nye mp3-mobiltelefonene som har kommet, og som det kommer flere av senere i høst.

Nokia vil senere i høst sette en ny standard med sin modell N91, som har 4 gigabyte lagringsplass. Sony Ericsson har allerede markert seg sterkt med sin W800, også kalt Walkman-mobilen.

- Jeg er overbevist om at mobilbransjen vil overta mp3-markedet, sa Erik Sandsmark i Ericsson Norge til Computerworld.no i august.

Bare de billige

Ideen for det nye markedet er blant annet at kundene skal kunne kjøpe musikk fra sine operatører. Forrige ukes lansering av Motorolas Rokr skjedde i samarbeid med Apple og teleoperatøren Cingular.

Det er uklart hvordan betalingsmodellen blir, men det blir ganske sikkert ikke billigere å kjøpe låter fra mobilen enn fra en pc eller mac.

Spørsmålet er om brukerne vil være villig til å betale dyrt for å laste ned musikk til en telefon, når det finnes andre løsninger som er både billigere og bedre.

Unntaket er billigsegmentet, der brukerne første og fremst er ute etter en enhet som man kjapt kan legge over musikk på, mener de britiske analytikerne.

Ingen Ipod-trussel

Her vil en aktør som Sony Ericsson, ved å bruke det kjente Walkman-merkenavnet, trolig ha en fordel i forhold til de andre mobiltelefonprodusentene, tror Canalys.

Men det er ikke dermed sagt at det svensk-japanske konsortiet vil gjøre noen bestydelige innhogg i omsetningen til aktører som Creative, Apple eller Iriver, tror analytikerne.

De tror videre at kapasitet ikke vil være det største salgsargumentet i årene framover. I stedet vil spillerne selge på kvaliteten på grensenitt, filoverføringssystem, håndtering av spillerlister og annen funksjonalitet.