Endelig et vellykket Nav-prosjekt
Skyløsninger fra softwareprodusenten VMware har gitt større fleksibilitet og effektivitet for Nav.
– Tidligere kunne vi bruke flere uker på å få opp en server ferdigstilt med applikasjon, database, sertifikat, brannmuråpninger, lastbalansering og alt annet som man trenger. I dag kan vi gjøre dette på 15 minutter avhengig av type applikasjon, sier Gerd Anne Buan, i Nav ikt Drift, i en pressemelding.
Tidkrevende
Eldre infrastruktur og applikasjoner førte til at utfordringene begynte å hope seg opp for Nav. I takt med at trafikken på Navs portal økte og kundehenvendelsene ble flere, ble også it-systemet mindre effektiv og kapasiteten presset. Administrasjonen var tidkrevende, og oppsett av nye servere og applikasjoner kunne ta uker.
Nav begynte derfor å se seg om etter raskere løsninger.
Skybasert infrastruktur
Med hjelp fra VMware startet Nav prosessen med å opprette en skybasert infrastruktur. Noe som, ifølge pressemeldingen, ville støtte et større antall henvendelser, forbedre administrasjon, tilby mer fleksibilitet, pålitelighet, sikkerhet og være bedre egnet for fremtidig vekst.
Servere ble virtualisert og applikasjoner ble utviklet i et testmiljø i skyen for å påse at de ville fungere optimalt i Navs nye skymiljø.
For å gjøre den nye skybaserte infrastrukturen fleksibel, sikker og enkel å håndtere, implementerte Nav VMware vCloud Suite.
Gjennom løsningen VMware vSphere har organisasjonen også virtualisert sin serverpark som i dag teller i underkant av 3000 virtuelle maskiner, og organisasjonen kan også vise til en VDI-løsning (Virtual desktop grensesnitt) som inneholder 1000 virtuelle klienter, heter det i meldingen.
VMware vCenter Operations Manager blir brukt for å overvåke både vSphere- og vCloud-løsningen.
– Dette er produktet vi synes gir oss best resultat. Det er ikke noe annet produkt vi har kikket på som er like god til å overvåke det virtuelle miljøet som VMware vCenter Operations Manager, sier Buan i meldingen.
Raskere respons
I skymiljøet plasserer Nav fagapplikasjoner og interne applikasjoner for saksbehandlere, slik at oppdaterte løsninger alltid er tilgjengelig.
Implementering av en intern, skybasert portal skal gi arbeiderne et system som raskt kan sette opp applikasjonsservere og provisjonere tjenester.
Den nye portalen skal også gi fordeler til organisasjonens brukere ved at Nav nå kan respondere raskere på feil og manglende ressurser.