Mulig milliardsprekk for digitaliseringen av Nav

Den endelige prisen for Navs moderniseringsprosjekt kan bli 1,2 milliarder kroner dyrere enn først antatt.

Publisert Sist oppdatert

På et internt møte denne uken kom det frem at Navs moderniseringsprosjekt kan bli veldig mye dyrere enn planlagt, og det ble varslet om en mulig milliardsprekk for digitaliseringen av Nav, skriver Dagens Næringsliv.

Førstkommende torsdag skal planene for resten av moderniseringen legges frem for Arbeids- og sosialdepartementet.

Rammen for arbeidet har vært på 3,3 milliarder kroner. På et møte mandag, der Nav-direktør Joakim Lystad og utviklingsdirektør Ingunn Midttun Godal var til stede, ble det opplyst om at rammen som ble lagt i 2010 ikke er tilstrekkelig. Dette skriver Dagens Næringsliv.

– Vi har ingen endelige tall, men sitter og regner på ulike alternativer nå. Dette vil ikke bli klart før det skal oversendes departementet, skriver Lystad i en e-post til DN.

1,2 milliarder kroner dyrere

Ifølge Dagens Næringsliv ble det på møtet opplyst at den endelige prisen for et moderne Nav kan bli 1,2 milliarder kroner mer enn opprinnelig antatt.

Da det omfattende moderniseringsprogrammet startet, var planen å bruke 3,3 milliarder kroner mellom årene 2012 og 2018.

Joakim Lystad har vært i hard vær denne høsten. Blant annet ble han innkalt til åpen høring på Stortinget for å belyse problematikken rundt ikt-prosjektet. Under høringen innrømmet Lystad et tap på inntil 170 millioner kroner, men hadde ikke noe klart svar på hvorfor det gikk galt.

Computerworld pratet i ettertid med en kilde med god innsikt i it-arbeidet i Nav. Kilden hevder at Lystad snakket usant under høringen, og mener at det groveste utsagnet var da Lystad fortalte om tidslinjen.

Lystad hevder at det var Nav selv som oppdaget at det var noe som skurret under moderniseringsprosjektet, men at de ikke så dette før på vårparten i 2013.

– Vi oppdaget problemene selv gjennom vår egen kvalitetssikrer i mars/april, beskrev han under Stortingshøringen.

Etter det Computerworld forstår er dette feil. Lystad skal ha fått advarsler lenge før mars/april 2013 - uten å gjøre noe med problemene. Det skal ha vært mangel på helhetlig styring av arbeidet med uførereformen, og modernisering skal ha blitt løftet frem som en stor risiko allerede høsten 2012.

Computerworlds kilde hevdet også at Accenture skal ha sittet både på leverandør- og kundesiden som konsulenter for Nav.

Martin Kolberg, som er leder av Kontroll- og konstitusjonskomiteen, forteller at Nav blir tatt ut av Riksrevisjonens Dokument 1 som følge av it-problematikken i den offentlige bedriften.