Ebay ut av Kina

Auksjonstjenesten Ebay stenger sine websider i Kina.

Publisert Sist oppdatert

Ebay vil avslutte sine aktiviteter i Kina på egen hånd. Selskapet vil i stedet starte opp et samarbeid med Tom Online for å utvikle andre måter å innta det kinesiske markedet på.

Grunnen til avgjørelsen er at Ebay ikke har greid å ta markedsandeler i verdens mest befolkningsrike land. Dermed vil selskapet satse på Tom.com for å friste kinesere å selge sine varer på nett, skriver Wall Street Journal.

Avisa har prøvd å ta få kommentar fra begge selskapene, men har ikke lykkes med det.

Ryktene om Ebays er på vei ut av det kinesiske markedet har svirret de siste månedene, men selskapet har benektet dem. Ebay kjøpte Eachnet i 2003 for 150 millioner dollar med navnet Yi Qu, som fremdeles representerer Ebay i Kina.

Alibaba.coms TaoBao leder auksjonsmarkedet i Kina. Tjenesten har 30 millioner registrerte brukere og med det hele 70 prosent av det kinesiske nettaksjonsmarkedet.