Pinterest og Instagram etablerer seg som markeder for netthandel
Slik handler folk i nye medier.
Flere omgår nå tradisjonelle nettbutikker. Det mener Salesforce.
Ifølge deres globale undersøkelse, Connected Shoppers Report, skal Pinterest, Instagram, Livestreams, spillkonsoller og WeChat være i ferd med å etablere seg som nye markeder for netthandel.
Direkte til kunden
Årsaken skal være fremveksten av «Direct to Consumer»-salg (D2C) der produsentene selger varer direkte til forbrukeren istedenfor å gå via fysiske eller nettbaserte butikker.
Kampen om kundene består derfor i dag av tre hovedplattformer, heter det i meldingen fra Salesforce, som lister opp følgende: Merkevarenes egne nettbutikker, de vanlige nettbutikkene og de tradisjonelle fysiske butikkene.
– Handling i digitale ytterpunkter vil definere oss i 2025. Det er kritisk viktig at vi eksperimenterer nå for å bygge opp planen for dette. Det medfører at vi tar alle utfordringene vi opplever i våre egne kanaler og møter dem ute i den digitale villmarken, og knytter det tilbake mot vårt eget inventar og får en samlet oversikt over kundene, sier Dan Smith, president for ASICS Digital, i meldingen.
Tall fra undersøkelsen
10.000 respondenter fra hele verden skal ha deltatt i undersøkelsen, hvor det blant annet kommer frem at bare en fjerdedel vil tilbake til butikken for å kjøpe en vare på nytt. Når kunder skal repetere et kjøp faller viljen til å besøke butikken fra 65 prosent (førstegangskjøp) til 24 prosent for andregangskjøp av et produkt.
I undersøkelsen kommer det også frem at 20 prosent foretrekker å handle direkte fra produsenten når de skal ha et produkt for andre gang.
I tillegg skal 17 prosent av respondentene oppdage nye produkter gjennom chatte-apper, mens majoriteten (70 prosent) oppdager dem via søkemotorer.
54 prosent av kundene opplyser at de planlegger å handle via en mobilapp til julehandelen.