En av fem sliter med å si opp abonnement på nett
Mange sliter med å komme seg ut av avtaler de har opprettet på nett, viser en ny rapport fra SIFO.
Det er lett å opprette et abonnement på strøm, nettaviser og strømmetjenester, men mer komplisert å si opp abonnementet. Spesielt hvis du ønsker at leverandøren skal slette personopplysningene dine. Det kommer frem i en undersøkelse i regi av SIFO (Statens institutt for forbrukerforskning).
– Dette viser hvordan digitale plattformer låser deg inne. Mange sliter med å komme seg ut av ordninger de har kommet inn i, sier SIFO-forsker Arne Dulsrud, i en pressemelding.
Hun har sammen med kollega Andreea Ioana Alecu sett på markedene for blant annet strøm, mobiltjenester, nettaviser, og også strømming lydbøker, musikk, filmer og TV-serier.
Konklusjonen er at rundt 20 prosent av oss oppgir at vi har hatt problemer med å avslutte eller endre et abonnement.
Problematisk strøm
Strømmarkedet skiller seg ut som spesielt problematisk. Hele 18 prosent oppgir at de har hatt problemer med å bytte strømleverandør.
– De unge er overrepresentert blant de som har opplevd problemer med strømleverandører, sier Alecum, som mener noe av forklaringen på det er at unge flytter oftere enn eldre, og dermed bytter leverandør oftere.
De unge er overrepresentert blant de som har opplevd problemer med strømleverandører.
Forskerne ved SIFO gjorde også et såkalt «mystery shopping»-eksperiment, de de prøvde å opprette og slette kontoer på ulike nettsteder. Det viste at mange leverandører har et stort forbedringspotensial.
SIFI peker på at det være vanskelig å finne ut hvor du skal gå for å slette kontoen din. Ofte kan du ikke gjøre det i appen der du opprettet den, men må logge deg inn på nettsiden til tjenesten. Der må du ofte bla deg gjennom mange menyer før du finner det du er ute etter. I tillegg gjør selskapene det ofte vanskelig for deg å slette kontoen, personopplysninger og all kjøpshistorikk.
– Det er mye lettere å bare slutte å betale enn å slette kontoen, sier Alecu.
Brudd på markedsføringsloven
Forbrukertilsynet slår fast at det kan være et brudd på markedsføringsloven å gjøre det vanskelig å avslutte en tjeneste eller et abonnement.
– Forbrukeren bør enkelt kunne si opp avtalen hvis han eller hun ønsker det. Vilkår som gjør dette unødvendig vanskelig i form av tidkrevende eller svært tungvinte måter å sie opp en avtale kan være urimelig, sier Bente Øverli, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.