STØRST OG ØKER: På bærbare og stasjonære pc-er er Google Chrome klart størst, og den eneste som øker oppslutningen.

Firefox er nå større enn Microsofts to nettlesere

Google Chrome leder likevel klart, med nær dobbelt så mange brukere som de to neste til sammen.

Publisert Sist oppdatert

Det er brukstall fra statistikktjenesten Statcounter som viser hvilke nettlesere verdens nettbrukere foretrekker. Når vi sammenligner tallene derfra for nettlesere på datamaskiner – både bærbare og stasjonære, men ikke mobiler og nettbrett – viser tallene at Microsofts nettlesere har kjempet på vikende front de siste månedene.

Microsoft mot Mozilla

I april måned hadde Microsofts to nettlesere, Internet Explorer og Edge, til sammen 15,5 prosent av nettbrukerne. Dette var en tydelig nedgang fra de to foregående månedene, da disse hadde 15,8 prosent av brukerne i mars, og 16,6 prosent i februar.

Mozilla Firefox hadde også en tilbakegang i perioden, men ikke like mye som Microsofts, noe som resulterte i at denne nettleseren hadde en oppslutning på 15,6 prosent, altså 0,1 prosentpoeng mer enn hva Microsoft hadde med sine to nettlesere.

I forhold til månedene før, opplevde også Mozilla en tilbakegang, i februar hadde Firefox 16,1 prosent av brukerne, og i mars var oppslutningen 15,7 prosent.

Google Chrome størst og vokser

Det er likevel Google Chrome som er den fullstendig dominerende aktøren på denne arenaen, så dominerende at konkurransen mellom Mozilla og Microsoft begynner å bli irrelevant, mener våre kolleger i Networkworld.com.

I februar hadde Chrome 59 prosent av brukerne, i mars 60,1 prosent og i april var oppslutningen på formidable 60,5 prosent. Det betyr at om denne utviklingen fortsetter, vil Google Chrome ha mer enn dobbelt så mange brukere som Firefox og Microsofts to nettlesere allerede i juni.

Samtidig viser statistikken en helt jevn situasjon for resten av verdens nettlesere: Kategorien Apple Safari, Opera og «andre» hadde samlet 8,4 prosent av verdens nettleserbrukere i alle de tre månedene vi ser på her.

Kinesisk vekstvinner på mobil

På mobile enheter er situasjonen helt annerledes. Google Chrome hadde et toppunkt i januar med 35,3 prosent av brukerne, men etter det har oppslutningen sklidd nedover til 32,5 prosent etter at Samsung lanserte sin egen nye Android-baserte nettleser i perioden.

Denne nettleseren har vunnet hele 5,1 prosent av verdens mobilbrukere på kun tre måneder, noe som for eksempel er mer enn oppslutningen til Microsofts Internet Explorer Mobile.

Oppslutningen for Apples Ios-versjon av Safari har ligget omkring 23 prosent i flere måneder, mens den innebygde nettleseren i Android er i en langtids tilbakegang, med 9,1 prosent av brukerne nå i april, ned fra 17,56 prosent i samme måned i fjor.

Den mestvoksende nettleseren for mobile enheter det siste året, er ifølge Statcounters tall nettleseren UC Browser. Det er en Android-basert nettleser som er utviklet i Kina. Den har nå en oppslutning på 17,8 prosent av verdens brukere, opp fra 11,8 prosent for et år siden.