Vi returnerer færre av varene vi kjøper på nett i november
Slik er våre nye nettshopping-vaner.
Salesforce publiserte nylig en rapport om våre nye nettshopping-vaner. Her kommer det frem at vi returnerer langt færre av de varene vi kjøper over nett i november enn varene vi netthandler resten av året. Dette inkluderer Black Friday og Cyber Monday.
Rapporten viser at e-handelen nærmere jul genererer omtrent 200 prosent flere returer – med alle de negative konsekvensene for miljø og klima det medfører.
Per Haakon Lomsdalen, Norgessjefen i Salesforce, er ikke overrasket over funnet:
– Når man setter seg ned foran skjermen med den hensikt å shoppe, så tar man shoppingen mer seriøst. Dermed blir det også færre returer, sier han.
Når man setter seg ned foran skjermen med den hensikt å shoppe, så tar man shoppingen mer seriøst.
Per Haakon Lomsdalen, Salesforce
Foretrekker mobilen
Når det kommer til hvilken enhet vi foretrekker å shoppe fra er mobiltelefonen en klar vinner.
I helgen handler vi 80 prosent av varene våre over mobil, og 20 prosent via datamaskinen, mens tallene justerer seg til henholdsvis 70 prosent mobil på 30 prosent på pc i ukedagene.
Det kan tyde på at folk shopper på jobben via datamaskin.
Et annet funn fra undersøkelsen viser at det finnes klare landsforskjeller på hvilke dager folk handler på nett. I de nordiske landene handler vi mest på fredager, i Belgia handler de på torsdager og japanere handler på mandager. I Nederland handler de mest på søndager, mens britene foretrekker å handle på lørdager.
– Sier denne undersøkelsen også mye om arbeidsvanene våre?
– Helt klart. Det skjedde nok noe under pandemien. Da jobbet vi nok mer effektivt og ble slitne av mye hjemmekontor. I Salesforce kalte vi fredager for "take care day". Dette er nok noe som henger igjen hos flere, og det er nok fortsatt mer ro på fredager, sier Lomsdalen.