Et «lunkent» 2015
Salget av trådløse nettverk vokste ikke all verden i fjor.
Markedsanalytikerne i IDC har talt opp det globale salget av trådløs nettverksteknologi (WLAN) i fjor, og karakteriserer 2015 som et «lunkent» år, til tross for en svak oppgang i siste kvartal. Utstyr for bedriftsklasse WLAN økte, mens forbrukersegmentet gikk tilbake.
IDC peker på usikkerhet i den globale økonomien og at markedet venter på tilgjengelighet av produkter med den nyeste standarden (802.11ac Wave 2), som årsakene til de svake salgstallene.
Bedriftsmarkedet vokser
Det samlete globale salget i fjor gikk tilbake med 0,3 prosent, mens fjerde kvartal viste en beskjeden oppgang på 1,4 prosent, sammenlignet med samme periode i 2014. Bedriftssegmentet hadde det litt bedre, her viser IDCs tall at for hele året vokste salget med 3,7 prosent, mens fjerde kvartal vokste med 5,9 prosent i forhold til året før.
Samtidig viser tallene til IDC at forbrukersegmentet gikk tilbake med 4,8 prosent for hele 2015. Også her var det et svakt lys å skimte i siste kvartal, der tilbakegangen var på 3,9 prosent i forhold til samme periode i 2014.
802.11ac kommer
Utbredelsen av den nyeste WLAN-standarden, 802.11ac, er likevel bra, særlig hos bedriftene. Over hele året sto utstyr som støtter denne standarden for 51 prosent av alle leverte enheter, og pene 66,1 prosent av omsetningen. Også her kunne IDC registrere en høyere vekst i siste kvartal, da 54,1 prosent av enhetene og 71,3 prosent av omsetningen kom fra slike produkter.
IDC observerer at dette er en langt raskere opptakstakt enn det vi har sett tidligere, som for eksempel da verden oppgraderte fra 802.11a/b/g til 802.11n. Dette er en utvikling analytikerne forventer vil fortsette, i takt med at bedriftene bruker WLAN for flere mobile enheter og at Tingenes internett vil bli mer normalt utbredt.
Merkelig nok viser tallene fra IDC at konsumentmarkedet er langt tregere til å ta den nyeste standarden i bruk. Ifølge selskapets tall kom bare 19,3 prosent av antallet enheter og 42,1 prosent av omsetningen i fjerde kvartal i fjor fra 802.11ac-produkter.
Cisco stadig størst
Geografisk sett var det Asia eksklusive Japan som vokste mest i fjor. Her var veksten på 11,3 prosent for hele året etter et godt siste kvartal på 14,8 prosent. Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) fikk også brukbare salgstall etter et bra siste kvartal. Her var den årlige veksten på 5,1 prosent, etter at fjerde kvartal bidro med 10,7 prosent vekst.
I EMEA utmerket særlig Spania, UAE og Nederland seg som vekstvinnerne i regionen, med en vekst på over 30 prosent for hele året.
Cisco er stadig den dominerende aktøren i WLAN-markedet. Ifølge tallene til IDC hadde selskapet en markedsandel på 47 prosent for hele året, ned fra 47,8 prosent året før. IDC peker ut teknologiene fra Meraki-oppkjøpet som en av de primære vekstfaktorene for Cisco.
Det kombinerte Aruba og HP Enterprise er en like tydelig nummer to i markedet. Når vi ser bort fra selskapets OEM-forretning, landet markedsandelen i 2015 på 16,9 prosent, opp fra 16,2 prosent i 2014.