Men Nokia var ikke død…
Smarttelefoner under Nokia-merkenavnet kan dukke opp igjen i 2016.
De nye Nokia-mobilene som eventuelt vil dukke opp, blir imidlertid ikke produsert av Nokia, og heller ikke av Microsoft.
Som kjent har Microsoft nylig lagt bort Nokia-navnet som merkenavn på sine smartmobiler.
Det var høsten 2013 at Microsoft kjøpte Nokias mobiltelefon-avdeling for godt og vel sju milliarder dollar, nærmere 50 milliarder kroner. Nokias smarttelefoner har siden da gått under merkenavnet Nokia Lumia.
Men da den nyeste smartmobilen fra Microsoft ble lansert nylig, het den bare Lumia 535. Nokia-navnet var kuttet ut.
Ikke slutt likevel?
Mange har tolket det som at et sentralt kapittel i mobiltelefoniens historie definitivt er over.
Men så er det kanskje ikke det likevel.
Saken er at det finske Nokia-selskapet har beholdt en rekke forretningslinjer selv om smartmobilavdelingen forsvant. Nokia jobber fortsatt med nettverksløsninger for storbedrifter, selskapet jobber med digitale kartløsninger under merkenavnet Here og driver fortsatt stort innen teknologiutvikling og lisensiering av teknologiløsninger.
Microsoft har en 10-års lisens på bruke Nokia-merkenavnet, og slik det ser ut nå, vil navnet kun bli brukt på de aller billigste mobilene, gjerne på modeller uten full smarttelefon-funksjonalitet.
På en finanskonferanse nylig fortalte imidlertid Nokia-sjef Rajeev Suri at Nokia-navnet på nytt kan ble brukt på smarttelefoner. Riktignok vil ikke Nokia selv ta opp igjen produksjonen av smarttelefoner, men vurderer å lisensiere ut merkenavnet til andre produsenter.
Dette kan tidligst skje i fjerde kvartal 2016, ifølge presentasjonen som Nokia Technologies holdt på konferansen.
Nokia-navnet kan også lisensieres til bruk på andre teknologiprodukter allerede nå, men dette må ifølge nettstedet NokiaPowerUser (NPU) kun være produkter som ikke konkurrerer med noe av det Microsoft selger.
Ifølge NPU har altså Nokia rett til å begynne å designe nye mobiler, men det må skje ved at taiwanske og kinesiske produsenter trer inn i rollen både som ansvarlig for design, for fremskaffing av komponenter og for å utføre selve produksjonen av mobilene.
Hvorfor?
Hvis Nokia velger å gjøre alvor av dette, dukker det opp intrikate spørsmål.
Hvorfor brukte Microsoft så mye penger på å skaffe seg Nokia og deretter droppe merkenavnet? For å kutte kostnader kunne jo Nokia ha valgt lisensiering til Asia i stedet — og mye tidligere. Hvorfor gjorde de ikke det?
Hva mener leserne? Er Nokia fortsatt et solid merkenavn, eller er det gått ut på dato? Si din mening i kommentarfeltet