Kristiansand får Norges mest digitale havn
Opp mot 100 rutine- og kontrolloppgaver som Kristiansand Havn før gjorde manuelt er nå digitalisert via en ny app- og mobilløsning for bedrifter.
Kristiansand Havn er en shippinghavn med last og frakt av alle typer varer og passasjertrafikk. Havnen er en av landets største havner med nesten 2000 anløp i året, og de har strenge rutiner for kontroll, HMS og sikkerhet. Det skriver Telenor i en pressemelding.
Telenor har nemlig, i samarbeid med NEW, utviklet løsningen «Smart Control». Kristiansand er først ut i landet til å teste ut løsningen som digitaliserer kontrollrutinene samt samler bedriftens ulike data i skyen. Resultatet er et helt annet oversiktsbilde av livet i havna.
– Tre ganger i døgnet går vi kontrollrunder i havna. Før måtte vi dokumentere alt manuelt. Nå blir kontrollrundene automatisk loggført via georuting på mobilen, og sjekkpunkter og hendelser logges rett inn i appen. Vi har alt digitalt og kan enkelt dokumentere og rapportere avvik eller iverksette forbedringer, forklarer assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt, i meldingen. Det er han som har ledet arbeidet med piloten.
Store datamengder
Finner man hull i gjerder eller åpne porter dokumenteres det med bilder som legges inn i den digitale rapporten. Ved tilsyn skal man kunne hente frem eller sende rapporter via et tasteklikk. Selv om appen skal ha effektivisert driften og gjort tidkrevende rutineoppgaver enklere, er dette ifølge havnedirektøren i Kristiansand kun en brøkdel av digitaliseringsjobben og ambisjonene til Kristiansand Havn.
– Vi jobber med automatisering av containerterminalene slik at lastebilsjåførene kan følge med på mobilen for å se om lasten er klar til å bli lastet. Vi måler effektiviteten på kranførerne i sanntid på Ipad. Vi får automatisk varsel om båter ankommer havna og ligger i mer enn fem minutter, slik at vi slipper å lete etter nyankomne båter og enkelt kan fakturere for liggetid i havna. Det neste vi ser på nå er hvordan vi bedre kan benytte store datamengder om hvilke varer som er hvor på ruten og kunne tilby kunder løpende oppdateringer om lasten, avvik eller forsinkelser og på den måten hjelpe kundene våre til å få større forutsigbarhet og kontroll på varene sine, sier havnedirektør Halvard Aglen. Kristiansand Havn har også en digital beredskapsportal som gjør det mulig å holde totaloversikt over alle kriser, uansett hvor man er.