Vant internasjonal teknologikåring

Navs nettløsning har fått en tung it-pris i USA. – Det er veldig, veldig hyggelig, sier Nina Aulie, it-direktør i Nav.

Publisert Sist oppdatert

Nav har med sin nettløsning for informasjon rundt pensjoner imponert en jury i USA. Det er Computerworld International som i sin årlige kåring av de beste it-løninger har fått øyne opp for den norske innsatsen Nav har gjort de siste årene.

- Det var veldig hyggelig å kunne si «Look to Norway» da vi fikk prisen. Det synes jeg er en fin bekreftelse for hva vi har gjort, sier Nina Aulie, it-direktør i Nav til Computerworld Norge.

Aulie var på vegne av Nav tilstedet da prisene i den internasjonale konkurransen ble delt ut i Washington.

- Jeg visste at vi var med blant de beste, men ikke at vi skulle vinne i vår kategori.

Nav ble nominert av Accenture, som er en av leverandørene for prosjektet.

Anerkjennelse

I konkurransen plukket juryen ut 200 av 500 internasjonale prosjekter. 20 prosjekter i hver av de 10 kategoriene fikk gullmedalje og heder under mottoet «A search for new heroes». Pensjonsløsningen var blant disse, i kategorien Human services.

- Jeg er stolt av våre ansatte og den løsningen som er i produksjon, og er veldig glad for at man internasjonalt vurderer pensjonsløsningen så høyt. Vi har lykkes med å lage tjenester som gjør en forskjell for brukerne og som har samfunnsmessig betydning både nasjonalt og internasjonalt, sier Aulie.

- Hvorfor tror du dere har vunnet?

- Det som vektlegges i argumentasjonen er måten vi har løst problemene på, som mange i hele verden sliter med. Særlig brukerperspektivet i det, at du kan gå inn og ordne selv, har blitt vektlagt mye, sier Aulie.

- Hva betyr det for dere?

- Det skaper mye anerkjennelse, både for Nav og for Norge.

- Er dette en bekreftelse at dere er på rett vei?

- Vi har levert prosjekter veldig godt på tid, kostnader og kvalitet. Vi har også sett på hvordan vi kan understøtte organiseringen best mulig etter mål. Vi er så sentrale, gjennom våre løsninger betales en stor del av statsbudsjettets penger, sier Aulie.

Målrettet

- Du snakker om at utlandet nå kan se til Norge. Men hva kan andre norske etater lære av dere?

- Regjeringen satser mye på digitalisering. Den er avhengig av Nav. Den fremtidige moderniseringen kommer snart en del 2 av Nav og pensjon. Det er derfor også gledelig og viktig at det er bevilgningsvillighet fra myndighetene for å satse på fremtidig digitalisering, sier Navs It-direktør.

Hun nevner også at arbeidet med å bygge felleskomponenter og samhandlingsarenaer er viktig.

- Men til slutt er det avgjørende at man fokuserer på arbeidsprosessene man skal understøtte. Vi utvikler tjenester gjennom arbeidsprosesser. I tillegg må man se på grensesnittet, hvem er det vi skal jobbe sammen med, sier hun

- Hva mener du er de viktigste suksessfaktorene?

- Å jobbe veldig målrettet. Se hvordan vi kan få selvbetjening og automatisering til å fungere for de ulike grupper brukerne man har. Vi må tenke både på borgere, på de ansatte i Nav óg på våre samhandlingspartnere.

PS: Computerworld Norge er en del av samme konsern som Computerworld International, nemlig IDG. Men norske Computerworld har ingenting å gjøre med prisutdelingen, eller vurderingen av løsninger i denne konkurransen.

Dinpensjon

52.800 personer har benyttet seg av DinPensjon ved søknad om alderspensjon siden tjenesten ble lansert da nye regler for alderspensjon ble innført fra 1. januar 2011.

Det utgjør nær 40% av av alle nye krav om alderspensjon Av disse fikk rundt 60% sitt krav om pensjon automatisk behandlet på få sekunder.

Bruken av selvbetjeningsløsningen er klart størst i de store byene i Sør-Norge. Fylker med mye tettbebyggelse kommer godt ut på statistikken.

Trenden så langt i 2012 viser at selvbetjeningsgraden i Vestlandsfylkene Rogaland og Hordaland går ned, mens den vokser tilsvarende i Østlandsfylkene Akershus og Vestfold. Akershus har så langt i år gått forbi både Hordaland og Rogaland, og topper statistikken for 2012.

Kilde: Nav