Telia får kjøpe Phonero likevel
Konkurransetilsynet godkjente mandag oppkjøpet av Phonero. Det skjer etter at tilsynet først varslet det motsatte.
Tilsynet sendte 27. februar 2017 varsel til partene om at oppkjøpet kunne bli stanset.
– Konkurransetilsynet har etter partenes tilsvar og ytterligere vurderinger kommet til at Phonero etter oppkjøpet blant annet får reduserte kostnader som vil komme kundene til gode, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese.
Vi er fornøyd med Konkurransetilsynets godkjenning.
- Vi er fornøyd med Konkurransetilsynets godkjenning. Sammenslåingen vil styrke Telias posisjon, og vi vil for alvor bli en mer slagkraftig utfordrer til Telenor også i bedriftsmarkedet. Det er godt nytt for alle norske bedrifter og virksomheter, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.
I rekordfart har Telia investert milliardbeløp og bygd ut et 4G-mobilnett. Nå skal selskapet gi den dominerende aktøren i bedriftsmarkedet vesentlig sterkere konkurranse.
- Sammenslåingen vil gi kundene et tydeligere alternativ til Telenor og føre til økt konkurranse i det norske bedriftsmarkedet. Telia og Phonero har utfyllende kompetanse og mange komplementære løsninger, fortsetter Foss.
Phonero vil fortsette under samme merkenavn og med hovedvirksomhet i Kristiansand.
- Phonero går med dette over i en ny og spennende fase i selskapets historie. Vi får en langsiktig industriell eier og blir del av nettverksoperatøren Telia Norge. Jeg gleder meg til reisen videre, og jeg er sikker på at dette vil bli en god løsning for alle våre kunder og ansatte, sier Thore Berthelsen, administrerende direktør i Phonero.
Phonero sine kunder vil bli overført til Telias mobilnett i siste halvdel av 2017. I god tid før dette skjer vil Telia ha på plass tale over wifi og annen teknologi, som første aktør i Norge.
- Den viktigste jobben vi alle har foran oss nå er å sikre en god og smidig overgang for alle Phonero-kundene til Telia sitt konkurransevinnende 4G-nett. Vi er trygge på at kvaliteten og dekningen i nettet vårt er best i Norge, og vi skal informere og gå i dialog med kundene for at overgangen skal oppleves best mulig, avslutter Foss.