Twitter beklager – etter kjempebot
Etter boten på 150 millioner dollar beklager Twitter misbruk av data.
Twitter har sendt ut en beklagelse for skjult bruk av brukerdata for målrettet reklame. Giganten innrømmer at de i flere år har spurt brukere om å autentisere med et telefonnummer eller en e-postadresse. Denne informasjonen har så blitt brukt for å tilpasse annonser brukerne får opp.
Det amerikanske Federal Trade Commision, FTC, sier Twitter har brukt denne informasjonen til å målrette reklame og tjene mangfoldige millioner.
140 millioner brukere
I går onsdag publiserte Twitter en beklagelse for misbruken av data. De har allerede i mai betalt en bot på 150 millioner kroner fordi data de påsto skulle samles av sikkerhetshensyn etterpå har blitt brukt for kommersiell vinning.
– Som klagen beskriver, har Twitter tilegnet seg data fra brukere under påskudd om å samle det av sikkerhetshensyn, men har så endt opp med også å bruke dataen til å målrette annonser. Det har truffet over 140 millioner Twitter-brukere og økt Twitters primærkilde for inntekter, sier FCT-leder Lina Khan.
Lei seg
– Vi kan ha spurt om telefonnummeret eller epostadressen din for å sikre eller autentisere din konto (for eksempel tofaktor-autentisering). Som vi fortalte i oktober 2019, kan vi ha brukt disse telefonnumrene eller epost-adressene til å levere målrettet annonsering til deg på Twitter frem til september 2019, skriver Twitter. Videre sier giganten at de aldri har delt denne informasjonen med annonsører.
– Vi er lei oss for at dette har skjedd, skriver Twitter videre. De beskriver også steg brukere kan ta for å kontrollere personvern og sikkerhet på plattformen.