Pr-skolen, del 19,9

Den lille skrift kan skjule store hemmeligheter.

Publisert Sist oppdatert

Ikke alle pr-meldinger roper ut budskapet med store bokstaver, plattheter, forslitte metaforer, håpløse trebokstavers forkortelser eller teite ordspill, eller alt dette på en gang.

Svenske IBS, for eksempel, pleier en mer subtil stil. De gjemmer den virkelige godbiten til den lille teksten nederst, den som ofte står i kursiv og som beskriver hva firmaet driver med. Det hender jo journalister er opptatt av det også, så slik informasjon er god å ha.

Så nå lurer du kanskje på hva IBS driver med? Det gjorde vi også, så vi leste den lille teksten (vår utheving):

"IBS AB, (XSSE: IBS B) er en verdensledende leverandør av styringsløsninger for distribusjon, etterspørselsdrevet produksjon, finans og industrispionasje med en konserninntekt på 255 millioner euro. IBS' viktigste fokus er store og mellomstore leverandører samt salgs- og produksjonsavdelinger i internasjonale selskaper. "

Akk og ve

I disse tider nærmer det seg julebordene, og av og til kan det nok være vanskelig å holde tankene på akkevitt og oppkjøp fra hverandre, i alle fall kan det være en forklaring på denne fantastiske anglisismen som kom oss i hende nylig:

"Akkvisisjonen av Mercury fullført - HP blir et kraftsenter for programvare"

Ellers noterer vi at Google er aktive om dagen. Lanseringene derfra kommer nesten hyppigere enn forsinkelsene i Oslo Sporveier og meldingene om nye Windows-hull til sammen.

Godt norsk-prisen går derfor til Google denne gangen:

"Google lanserer i dag Google Apps for Your Domain i norsk utgave [...]

God helg!