Vil bli utskriftsrådgivere
- Dette er den største endringen i Brothers historie.
Dette sier salgssjef Ole Sommerfelt hos Brother Norge. Han har jobbet i 27 år i selskapet og vet hva han snakker om.
I tillegg til et fokus på å selge maskiner vil Brother også inn i bedriftene som analytiker og rådgiver på dokumentbehandling.
Parallelt med strategiendringen lanserer Brother en rekke nye laser-baserte skriver- og multifunksjonsmodeller i både lavprissjiktet, mellomklassen og høyytelsessjiktet, samt verdens raskeste blekkskriver i sitt segment på 100 sort/hvitt-sider per minutt.
Blant annet kommer det modeller med høykapasitets-toner som skal gi langt lavere sidekostnader enn tidligere, beregnet på bedrifter med stort utskriftsvolum.
«Boks-pushere» blir løsningsselgere
I senere år har mange skriverleverandører sagt at de vil bli mer løsningsorienterte.
Men Brother Norge-ledelsen er klar på at dette ikke er markedsføringsretorikk. Selskapet mener alvor, og har allerede tatt konsekvensen.
For eksempel har selskapet og splittet og styrket salgsstyrken. Tidligere vellykte «boks-pushere» er nå blitt dedikert løsningsselgere, samtidig som man har ansatt nye personer med kompetanse rundt løsninger.
- Nå skal vi ut og besøke firmaene i SMB-segmentet, enten alene eller sammen med partnerne våre. Målet er å gjøre grundige analyser av kundenes behov når det gjelder dokumentbehandling. Men når svaret foreligger, akter vi å overlate salget til forhandlerne våre. Vi kommer ikke til å begynne å selge direkte, garanterer Sommerfelt.
Norgessjefen hos Brother, Geir Langedrag, supplerer: – Norge er et småbedriftsland hvor nesten 95 prosent av alle bedrifter er i kategori mikrobedrifter. Mens mange av konkurrentene satser på programvareløsninger i tilknytning til utskrift som tar utgangspunkt i bedrifter med mellom 200 og 1000 ansatte, fokuserer vi på dem som har mellom 20 og 200 ansatte. Altså slik virkeligheten er i Norge.
I målgruppen finner vi for eksempel bønder, som med Brother-løsninger kan skanne regninger direkte til regnskapskontoret.
- Brothers styrke har alltid vært de laveste deler av markedssegmentet, og vi er kjennetegnet av høy driftssikkerhet, sier Langedrag.
Brother-selskapet har gjennomgått mange endringer siden selskapet ble etablert som japansk symaskinprodusent i 1908. Brother har blant annet vært en stor produsent av skrivemaskiner og kunne i 2012 markere at selskapet hadde produsert 50 millioner skrivemaskiner.
I dag er Brother mest kjent for sine skrivere og multifunksjonsmaskiner, men har også en rekke andre produkter, som for eksempel merkemaskiner og etikettskrivere, og fortsatt symaskiner. I tillegg fokuserer Brother mye på mobile utskrifter og webkonferanser.
Programvare i fokus
Brother Norge vil nå ha mer fokus på programvare. – Via Brother Online kan kundene skaffe til veie appene og programvaren de trenger, sier Langedrag. Han understreker at Brother ikke driver med programvare for å selge programvare, men for å styrke salg av maskinvare.
Den viktigste programvaren er B-guard, administrasjonsprogramvare spesielt tilpasset bedrifter med de nevnte 20-500 brukerne. Her kan utskriftsadministrator sørge for at bedriften sparer utskriftskostnader ved å styre brukerne og samtidig gi bedriften større sikkerhet ved utskrifter.
Programvaren har også sporings- og rapporteringsverktøy som gjør det enklere å fordele utskriftskostnader til brukere, grupper og avdelinger. Med proffversjonen kan brukerne enkelt koble til, overvåke og kontrollere utskrift fra smarttelefoner og nettbrett.
Med Brother Solutions-grensesnitt kan brukerne skanne direkte til en e-postadresse , og flere forskjellige kortlesere er tilgjengelig for ekstra sikkerhet ved utskrift av dokumenter med fortrolig innhold.
Nye utskriftsenheter
Selv om Brother har satset mye på blekkskrivere også i forretningsmarkedet de siste årene og vil fortsette å gjøre det, er det nye laser-baserte enheter som står i fokus i år.
Blant forbedringene finner vi raskere utskrift, større utskriftsvolum, bedre driftssikkerhet, forbedret støtte for smarttelefon- og nettbrett-utskriftsløsninger som Apple AirPrint, Google Cloud Print og lignende, samt ID-skanning som tar med blant annet dato-informasjon når man skanner dokumenter.
Berøringsfølsomme skjermer erstatter betjeningsknapper på stadig flere utskriftsenheter, og i vårkolleksjonen kommer det for første gang slik skjerm på en ren skriver – mange multifunksjonsmaskiner har hatt det fra før.
Brothers nye serie av fargelasere for bedriftsmarkedet består av tre rendyrkede skrivere, to 3-i-1-maskiner og tre 4-i-1-maskiner – sistnevnte kategori byr på faks i tillegg til utskrift, skann og kopi.
Med høykapasitets-toner kan man få opptil 6000 sider, og papirkapasiteten kan utvides til opptil 800 ark. De raskeste av de nye modellene greier opptil 30 fargeutskrifter i minuttet, ifølge Brother.
Skriverne i den nye serien har en startpris på rundt 2700 kroner pluss mva., mens den rimeligste 3-i-1-maskinen koster rundt 4660 kroner pluss mva.