Google kan bli tvunget til å kutte i reklamevirksomheten
EU-kommisjonen beskylder Google for å manipulere annonsemarkedet for å konkurrere med konkurrenter og styrke sin egen ytelse.
EU-kommisjonen kunngjorde i onsdag at Google kan ha brutt EUs antitrustlov ved å kontrollere en betydelig del av online-reklamebransjen, og at det kan tvinge selskapet til å avhende en del av sin reklamevirksomhet hvis det ønsker å fortsette å operere i EU.
I en foreløpig beslutning sa kommisjonen at Googles høye grad av kontroll over både tilbuds- og etterspørselssiden av markedet for annonseringsteknologi truer fri konkurranse i dette markedet, og kommisjonen kan tvinge Google til å selge en del av sin kjernevirksomhet for å løse disse spørsmålene.
– Kommisjonen bemerker foreløpig at atferdsbaserte tiltak i dette spesielle tilfellet sannsynligvis vil være ineffektivt for å forhindre risikoen for at Google fortsetter med slik selvpreferansiell atferd eller engasjere seg i ny, heter det i uttalelsen.
Sniker foran konkurrenter
Kommisjonen anklager Google for å informere sin AdX-annonseutveksling i forkant av de beste budene fra konkurrenter, som gir selskapet et konkurransefortrinn over dem. Kommisjonen hevdet videre at selskapets verktøy for programmatiske annonseringskjøp, som Google Ads og DV360, brukes til å kanalisere virksomheten til AdX ved å prioritere dem fremfor konkurrerende annonseutvekslinger.
Ifølge EU-kommisjonen styrker denne oppførselen Googles strupetak i det elektroniske annonseringsmarkedet ytterligere, og lar selskapet kreve unaturlige høye gebyrer for sine tjenester.
Bevises dette, strider det mot artikkel 102 i traktaten om EUs funksjon,som forbyr «misbruk av en dominerende stilling i markedet».
Det er viktig å merke seg at disse konklusjonene er foreløpige, og at Google vil ha muligheten til å gjennomgå kommisjonens dokumentasjon av disse konklusjonene og bestride dem gjennom skriftlige meninger og i en muntlig høring.
Avventer avgjørelse
En endelig avgjørelse vil ikke bli tatt før Google har hatt muligheten til å forsvare seg, men – hvis den bekrefter kommisjonens foreløpige konklusjoner – kan den føre til en beslutning om forbud mot gjeldende tiltak og bøter på opptil 10 prosent av Googles årlige globale omsetning.
Størstedelen av Googles årlige inntekter – rundt 283 milliarder dollar i 2022 – kommer fra reklame, som kombinert med størrelsen på det europeiske markedet gjør kommisjonens undersøkelse til en stort problem for søkegiganten.
Google har svart med sin egen uttalelse om at kommisjonens innsigelseserklæring «fokuserer på et smalt aspekt av vår reklamevirksomhet og ikke er ny».
– Vi er ikke enige i EU-kommisjonens syn og vil svare deretter, sier Dan Taylor, direktør for Global Ads.