Visma vokste sterkt i 2022, men mindre på bunnlinjen enn topplinjen
Selv etter oppkjøp av 42 selskaper til en verdi av nær 1 milliard euro, leverte selskapet sterke tall for både fjerde kvartal og 2022 som helhet. Samtidig varsler selskapet grep for å ta kontroll over økte kostnader.
Det sies at vinteren er på vei til norsk konsulentbransje som følge av økte kostnader og press på lønninger. I flere selskap merkes dette allerede på marginene, og i høst var det flere selskap som rapporterte om dyrtid i bransjen. Tendensen synes også i tallene til lokomotivet Visma.
I fjerde kvartal i 2022 økte omsetningen med 18 prosent til 558 millioner euro, og basert på foreløpige tall endte omsetningen for hele 2022 på 2.06 milliarder euro, en vekst på 19 prosent mot foregående år.
Bunnlinjen øker også. Konsernets driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) økte med 16 prosent til 155 millioner euro i fjerde kvartal. For hele året blir resultatet 587 millioner euro, opp 11 prosent sammenlignet fra 2021.
Tar grep
Bunnlinjen vokser, men i lavere takt enn omsetningen. Til tross for jubelinntektene, varsler toppledelsen grep.
– Visma fortsetter å vise styrke gjennom en mer turbulent periode for næringsliv og samfunn. Samtlige av våre forretningssegmenter vokser, og vi tar samtidig grep for å håndtere et økende kostnadsnivå i vår bransje, sier Merete Hverven, konsernsjef i Visma i en pressemelding fra selskapet.
Selskapets årlige repeterbare inntekter (ARR) vokste med 23 prosent i kvartalet, og nådde dermed et rekordhøyt nivå på 1.94 milliarder euro ved utgangen av 2022.
Oppkjøp, oppkjøp
Visma fortsetter å vokse gjennom selektive oppkjøp, for å styrke posisjonen som en ledende leverandør av virksomhetskritisk programvare i Europa og Latin-Amerika. I alt kjøpte Visma 42 programvareselskaper i 2022. Et antall på linje med året før, men en klar rekord med tanke på investeringsnivå. Transaksjonsverdien kan totalt ende på rundt én milliard euro.
Selskapet kvittet seg også med divisjonen for Cloud Infrastructure Services (CIS) i fjerde kvartal.
– Vi opprettholder våre betydelige investeringer i produktutvikling og markedsekspansjon for å posisjonere Visma for ny vekst. Som leverandør av virksomhetskritisk programvare som muliggjør automatisering, økt effektivitet og konkurransekraft, tror jeg vi har produkter som representerer en del av løsningen for bedrifter og organisasjoner som går mer usikre tider i møte, sier Hverven i pressemeldingen.