Nytt år – nye muligheter i Syte Data
Vi innoverer, og tar i bruk ChatGPT i kundebehandlingen – som en tjeneste, selvfølgelig.
Det nye året bringer både utfordringer og muligheter. Situasjonen for vår egen lille it-bransje og ikke minst for mange av våre kunder, preges av lavere marginer og økt fokus på bunnlinjen. Det er viktig å spare kostnader der det er mulig, samtidig som et høyt produksjonsnivå må holdes oppe. Kort sagt – vi må gjøre mer for mindre.
Nå tar vi grep for å effektivisere og forbedre behandlingen av krevende kunder.
Heldigvis har vi innovasjon og teknologi. Og en helt fantastisk verktøykasse som bare er et lite klikk unna i skyen. Her ønsker vi i Syte Data ønsker selvsagt å ligge langt fram i feltet, være først med det første, og ha den mest innovative innovasjonen. Nå tar vi grep for å effektivisere og forbedre behandlingen av krevende kunder.
For det er ingen hemmelighet at enkelte kunder kan oppleves både kverulerende og ressurskrevende i en ellers profesjonell kundebehandling. Det er neppe bare Syte Data som opplever at ørkesløse timer kan gå tapt foran tastaturet i meningsløse kundedialoger. Bare for å klare å etablere en felles forståelse av at såkalt problem i virkeligheten bare er en bagatell. At kunden antagelig bare har tastet noe feil, eller trykket på en gal knapp i et skjermbilde.
I verste fall kan det resultere i at helpdesk-medarbeideren går lei, og blir uprofesjonell i dialogen.
I mange tilfeller minner det hele mest om en slags konsultasjon. Fra helpdesk-perspektivet føles det ikke som om målet egentlig er å komme fram til et faktisk resultat. Det hele minner mer om en slags konsultasjon. Der målet handler mer om å snakke ut om kundens personlige problemer, enn å avdekke utfordringer med moderne it-løsninger. I verste fall kan det resultere i at helpdesk-medarbeideren går lei, og blir uprofesjonell i dialogen. Det må selvsagt ikke skje.
Da er det godt at det finnes ny teknologi. Og at Syte Data er på ballen. Som så mange andre har vi selvsagt lagt merke til en helt ny skribent, som kan passe godt inn i slike dialoger. Vi snakker her om den kunstig intelligente pratemakeren ChatGPT. Til forskjell fra et menneske på en helpdesk, går ChatGPT aldri lei, men kan holde dialogen gående med kunden i timevis. Den eneste kosten som påløper, er en helt ubetydelig serverleie.
Sammen med vår innovasjonsavdeling har Trond eksperimentert med bruk i nettopp slike dialoger. Det hele foregår i bakkant gjennom en tjeneste vi kaller SCaaS (SyteChat as a Service), der spørsmål bare pakkes litt inn, for så å pipes inn i ChatGPT. Svaret pipes tilbake til brukeren – ofte helt uten at vedkommende merker forskjellen.
Dette er selvsagt ikke noe for kunder med behov for virkelig hjelp. Reduseres derimot dialogen til en håpløs fram- og tilbake-dialog, har vi opprettet en egen knapp i den skybaserte Service Management-løsningen vår. Når kundebehandleren trykker på den, overtar ChatGPT i et eget vindu – fullstendig transparent for kunden i den andre enden .
Der kan kunden og ChatGPT holde på så lenge de orker. Kundeopplevelsen handler om å bli tatt mer på alvor, samtidig som det frigjøres ressurser på helpdesk. Kort sagt hjelper Syte Data deg med å gjøre mer for mindre.
Akkurat det vi trenger i et nytt år med økt fokus på margin.