Mobilbarn oppført i telefonkatalogen

Barn som har mobilabonnement kan være oppført i telefonkatalogen, selv om abonnementet er registrert på foreldrenes navn.

Publisert Sist oppdatert

Alle barn som ble registrert som mobilbrukere hos NetCom før september i fjor, havnet automatisk i telefonkatalogen. Selv om foreldrene sto som eiere av abonnementet, og barnet ble registrert som mindreårig bruker, skriver Aftenposten.

Hos Telenor blir alle mobilabonnenter rutinemessig oppført i katalogen, med mindre de aktivt motsetter seg slik registrering. Både den som har tegnet abonnementet og brukeren - barnet - kan da havne i telefonkatalogen.

- En uheldig konsekvens av dette er at barnet, med mindre foreldrene reserverer seg idet abonnementet tegnes, kan bli oppført i ulike telefonkataloger. Vi er pålagt å føre opp brukerne, men våre rutiner er helt klare på at det skal informeres om reservasjonsretten i kjøpsøyeblikket, sier informasjonssjef i Telenor Atle Lessum til avisen.

BarneVakten har fått flere henvendelser fra foreldre som har oppdaget minstemann i telefonkatalogen. Slike oppføringer gjør det lett for uvedkommende personer å finne både fullt navn på barnet og hjemmeadressen med kartreferanse. Det kan være en person barnet har møtt via en chatteside.