Ny norsk bransjenorm mot spam

Norske nettaktører forplikter seg til å kjempe mer mot spam og skadelig kode.

Publisert Sist oppdatert

På oppfordring fra Samferdselsdepartementet og Post- og teletilsynet har aktørene med IKT-Norge i spissen laget en bransjenorm som skal bidra til å redusere spam og de store skadevirkningene denne påfører forbrukerne, ifølge en pressemelding fra PT.

IKT-Norge ledet en arbeidsgruppe som skulle komme fram til en bransjenorm. Normen er nå klar og er signert av flere av de store norske internettaktørene. De lover blant annet å tilby sentrale spamfilter, reagere overfor kunder som sender ut spam, gjøre det enklere for deg som kunde å klage på mottatt spam, øke sin kompetanse om spam og tilpasse sine tekniske løsninger for å forsøke å stoppe spam.

Arbeidsgruppen har også laget et ”Bekjemp spam”-merke som kan brukes av alles som har signert og følger bransjenormen.

Selskapene som så langt har skrevet under på å følge normen er Telenor, NetCom, NextGenTel, Get, Lyse Tele, Uninett, TDC Song, BKK Tele, Tele 2, Active 24/Mamu og Comendo.