Norsk suksess-app til Danmark
Appen Mattilbud er solgt til danske Shopgun for et tosifret millionbeløp.
- Det har blitt en del av meg, og jeg kommer fortsatt til å følge med. Det sier Andreas Jørgensen, gründeren bak applikasjonen Mattilbud.
I fem år har han daglig vært innom App Store for å sjekke hvordan det ligger an med appen. Det har vært en opptur. Mattilbud har hatt mer enn 1 million nedlastninger i Norge.
Reklame satt i system
Mattilbud er, som navnet tilsier, en app som samler alle tilbud på matvarer i hele Norge. Det er enkelt forklart alle kundeavisene du får i postkassa akkumulert til en tjeneste.
Appen ble utviklet for fem år siden av fire studenter som så at de kunne spare penger ved å handle på tilbud. Det var Jørgensen som først fikk ideen.
At reklame skulle være så populært er kanskje vanskelig å forestille seg, men den reklame-baserte appen har gitt såpass mye penger i kassa at Jørgensen og resten av teamet kunne ha levd av inntektene - om de ville.
Nå går likevel gründereventyret mot slutten. Mattilbud er solgt til et dansk firma for en god slant med penger.
Tosifret millionbeløp
Det er medgründer Christian Birch i Danske ShopGun som står for oppkjøpet av Mattilbud. Computerworld møter både Birch og Jørgensen i Oslo, men ingen av dem har lyst til å avsløre akkurat hvor mye penger det er snakk om. Det eneste de vil si er at applikasjonen er solgt for et tosifret millionbeløp.
- Det var et fint tidspunkt å selge på, og det er godt å kunne gi Mattilbud videre til noen som har muligheten til å ta det helt til topps. Jeg tror Mattilbud kan få mer kjærlighet nå enn det vi klarte å gi, sier Jørgensen.
- Mattilbud ble ikke solgt, det ble kjøpt. Det er viktig å presisere, skyter Birch inn. Det var han som tok kontakt med de norske gründerne med et ønske om å kjøpe appen.
Mens Mattilbud kun tilbyr oversikt over tilbud på mat, kan Shopgun tilby kundeaviser for hele spekteret. Mattilbud får inntektene sine ved å ha reklame i appen. Det har ikke Shopgun. I tillegg har Shopgun muligheten til å søke opp tilbud basert på lokasjon, slik at du enkelt kan finne matvarer og andre tilbud der du der.
Nå ønsker Birch å se hva de to appene kan lære av hverandre.
Til neste nivå
- Andreas og de andre har gjort et imponerende stykke arbeid. Vi skal sørge for å løfte den arven videre på en god måte. Det ligger et stort ansvar når man overtar en så populær app. Det kan lett gå galt om man ikke gjør de riktige tingene, sier han.
Og langtidsperspektivet er nokså inspirerende.
- Med Mattilbud ønsker vi å treffe hele brukerbasen. Vi vil jobbe med å ta det hele til neste nivå – noe vi har døpt Incito. Det betyr "inspirere" på latin. Incito er et nytt format som bygger en spennende opplevelse, røper Birch.
Han forklarer at man normalt i appen ser kundeavisen som en pdf. Incito gjør hele designjobben automatisk - posisjonerer bilder, etiketter og plassering for å gi brukeren en bedre opplevelse. Dårlig nytt for grafikeren, med andre ord.
- Hele Coop-kjeden i Danmark har tatt til seg Incito. Dette vil også bli implementert i Mattilbud, forteller Birch.
Dansken har stor tro på fremtiden. ShopGun har allerede 300.000 nedlastinger i Norge. Med oppkjøpet av Mattilbud vil de da ha 1,3 millioner nedlastinger her i landet. Da er det godt å være dansk i Norge.